The paradox of the basque farmhouse: The enfolding and unfolding of a cultural infrastructure

La paradoja del caserío vasco: El pliegue y despliegue de una infraestructura cultural

Authors

  • Onintza Etxebeste University of Mondragon
  • Iñaki Martinez de Albeniz University of the Basque Country

Keywords:

basque farmhouse, infrastructure, art, mediation, mapping

Abstract

This article addresses some of the interpretations that have consolidated the cultural- symbolic-cultural imaginary of the Basque farmhouse, and then broadens the form of approaching the narrative of its identity. From the notion of prototype to that of infrastructure, from anthropological object to artistic object, the Basque farmhouse is conceived as a framework, with an axis open to unfoldings that go beyond the reproduction of its essential image. Concepts related to mediations, performativity and cartography make it possible to track the operativity of this framework, in a process that interweaves different fields of research and controversies that can lead into forms of transdisciplinary, post-qualitative study and cultural innovation.

 

Resumen 

Este artículo aborda algunas de las interpretaciones que han afianzado el imaginario simbólico-cultural del caserío, para, posteriormente, ampliar la forma de acercarse a la narrativa de su identidad. Desde la noción de prototipo al de la infraestructura, del objeto antropológico al objeto artístico, el caserío se concibe como un entramado, como un eje abierto a despliegues que van más allá de la reproducción de su imagen esencial. Conceptos afines al medio, la performatividad y la cartografía proponen el rastreo de la operatividad de esta trama reticular, en un proceso que entrelaza diferentes campos de investigación y controversias que pueden desembocar en formas de estudio transdisciplinares, post- cualitativas y de innovación cultural.

Palabras clave: caserío; infraestructura; arte; medio; cartografía.

 

DOI: https://doi.org/10.31637/epsir.22-2.5

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allÿs, F. (2022). Paradox of praxis 1. Sometimes making something leads to nothing. https://francisalys.com/sometimes-making-something-leads-to-nothing/

Amezaga, A. (2018). Inor ez delako profeta bere herrian. Gabriel Aresti egunean. Erein.

Augé, M. (1993). Los “no lugares” espacios del anonimato: Una antropología de la sobremodernidad. Gedisa.

Bajtin, M. (1991). Teoría y estética de la novela. Taurus humanidades.

Benjamin, W. (2016). Tesis sobre la historia. Caum.

Berriochoa, P. (2012). Como un jardín. El caserío guipuzcoano entre los siglos XIX y XX. Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV-EHU).

Bishop, C. (2008). El arte de la instalación y su herencia. Ramona. Revista de Artes Visuales, 78, 46-52.

Bolter, D. J., & Grusin, R. (2011). Inmediación, hipermediación, remediación. CIC Cuadernos de Información y Comunicación, 16, 29-57.

Butler, J. (2007). El género en disputa. Feminismo y subversión de la identidad. Ediciones Paidós.

Corsín, A. J. (2014). Introduction. The prototype: more than many and less than one. Journal of Cultural Economy, 7(4), 381-398.

Corsín, A. J. (2018). La aventura de aprender. Reclamar las infraestructuras. Medialab Prado.

Deleuze, G., & Guattari, F. (1987). A Thousand Plateaus: Capitalim and Schizophrenia. University of Minnesota Press.

― (2000). Rizoma. Introducción. Pre-textos.

Dewsbury, J. L. (2000). Performativity and the event: enacting a philosophy of difference. Environment and Planning D: Society and Space, 18, 473-496.

Doménech, M., &Tirado, F. J. (2001). Extituciones: del poder y sus anatomías. Política y Sociedad, 36, 191-204. https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO0101130191A

Dominguez, F., & Fogué, U. (2017). Desplegando las capacidades políticas del diseño, Diseña, 11, 96-109.

EITB (October 30, 2022). Baserria. https://www.eitb.eus/eu/telebista/programak/baserria/

Etxebeste, O. (2022). Baserri Hedatua. Fundación Kutxa.

Foster, H. (2001). El retorno de lo real. Ediciones Akal.

Gatti, G., & Muriel, D. (2006). El patrimonio, en el quicio de lo viejo y lo nuevo. Azkoaga: Cuadernos de Ciencias Sociales y Económicas, 13, 25-67.

Gell, A. (2016). Arte y agencia: Una teoría antropológica. Sb editorial.

Gorriarán, C. M. (1993). Casa, provincia, rey: para una historia de la cultura del poder en el País Vasco (Vol. 3). Alberdania.

Gorriarán, C. M., & Aguirre, I. (1995). Estética de la diferencia: el arte vasco y el problema de la identidad, 1882-1966. Alberdania.

Gurrutxaga, A. (1990). La refundación del nacionalismo vasco. Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.

Krauss, R. (1979). The sculpture in the expanded field. October, 8, 30-44.

Larkin, B. (2013). The Politics and Poetics of Infrastructure. Annual Review of Anthropology, 42(1), 327-343.

Latour, B. (1999). Pandora's hope: essays on the reality of science studies. Harvard University Press.

― (2007). Nunca fuimos modernos. Ensayo de antropología simétrica. Siglo XXI editores.

― (2008). Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría actor-red. Editorial Manantial.

Manterola, I. (2017). Maite ditut maite: Transmisioa XX. mendeko Euskal Herriko artean. Ediciones Edo.

Martínez de Albeniz, I. (2017). El arte como tecnología de la identidad: de la obra a la instalación. Papeles del CEIC, 2017/1, papel 174. http://dx.doi.org/10.1387/pceic.16963

Martínez de Albeniz, I. (2020). Objetos en revolución. Hacia una (cosmo)política idiota. Poltica y Sociedad, 57(2), 415-435.

Merres, N., & Lezaun, J. (2011). Materials and Devices of the Public: An Introduction. Economy & Society 40(4), 489-509.

Michael, M. (2012). De-signing the object of sociology: toward an ‘idiotic’ methodology. The Sociological Review, 60, 166-183.

Montoya, J. M. (2004). Cultura vasca, globalización y posmodernidad. Kobie. Antropología cultural, 11, 41-68.

Sanchez Criado, T. (2016). Pensar infraestructuralmente. Inmaterial: Diseño, Arte, Sociedad, 1, 86-95.

Selgas, F. J. G. (2007). Sobre la fluidez social: elementos para una cartografía. CIS.

Stengers, I. (2016). La propuesta cosmopoltíca. Revista Plyade, 14, 17-41.

Urresti, J. (2021). Tribiz, baserri galdue. Scenic work.

Yudice, G. (2002). El recurso de la cultura. Gedisa.

Zulaika, J. (2000). Del cromagnon al carnaval. Erein.

Downloads

Published

2022-12-29

How to Cite

Onintza Etxebeste, & Iñaki Martinez de Albeniz. (2022). The paradox of the basque farmhouse: The enfolding and unfolding of a cultural infrastructure: La paradoja del caserío vasco: El pliegue y despliegue de una infraestructura cultural. European Public & Social Innovation Review, 7(2), 56–69. Retrieved from https://epsir.net/index.php/epsir/article/view/202

Issue

Section

Research articles