Cinema in the age of AI: Bringing back to life deceased stars to interpret characters

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31637/epsir-2024-1012

Keywords:

artificial intelligence;, cinema, interpretation;, characters;, star system;, post-mortem;, ethics, legislation

Abstract

Introduction: In the film industry significant changes are underway as a result of the technological advancements in the field of AI. In interpretation the use of vivification technology to bring back to life deceased star systems to substitute real-life actors is generating much concern. Methodology: Employing a descriptive, analytical and qualitative historical study. Results: The growing trend of dead celebrities forces the evaluation of numerous issues. Regarding the professional future of the interpretation sector, the added commercial value of using a deleb in productions as well as the need for a global and integrative law that regulates the use of AI, particularly in relation to ethical values and the legal aspects of intellectual property and image rights post mortem. Discussions: A situation that opens up social debate about the commercial use of a person’s image after their death and the protection of their legacy. Conclusions: The investigation determines that although this trend provides benefits and profits to major film producers and studios it also has many flaws.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anna Amorós-Pons, University of Vigo

Professor of Audiovisual Communication and Advertising, since 1998. Degree and PhD in Communication Sciences from the Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

References

Abreu, J. L. (2014). El Método de la Investigación Research Method. Daena: International Journal of Good Conscience, 9(3), 195-204. http://www.spentamexico.org/v9-n3/A17.9(3)195-204.pdf

Amorós, A. (1997). A pervivencia dos Olimpos de Hollywood na publicidade. Andaina. Revista Galega de Pensamento Feminista 18, 38-42.

Amorós, A. y Martínez, S. (2000). O cine na publicidade. Modalidades e técnicas na creación publicitaria. Tórculo.

Ares-Pérez, J. (2021). Do universo cinematográfico á estratexia publicitaria. Análise da resurrección do star system na publicidade: o caso de Diet Coke e Cruzcampo (Trabajo Fin de Grado). Universidade de Vigo, Vigo.

Bou, N. y Pérez, X. (2021). Female archetypes and the star system in Spanish film history. L'Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 32, 7-16. https://www.revistaatalante.com/index.php/atalante/article/view/946/663

Código Civil (1889). Real Decreto de 24 de julio de 1889. Gaceta de Madrid, núm. 206, de 25 de julio de 1889, pp. 249 a 259. Actualmente Boletín Oficial del Estado. https://www.boe.es/buscar/pdf/1889/BOE-A-1889-4763-consolidado.pdf

Constitución Española (1978). Boletín Oficial del Estado, núm. 311, de 29 de diciembre de 1978. https://www.boe.es/buscar/pdf/1978/BOE-A-1978-31229-consolidado.pdf

Convenio para la Protección de los Derechos Humanos y de las Libertades Fundamentales (1950). Instrumento de Ratificación del Convenio en España. Boletín Oficial del Estado, núm. 243, de 10 de octubre de 1979, pp. 23564 a 23570. https://www.boe.es/boe/dias/1979/10/10/pdfs/A23564-23570.pdf

Dyer, R. (1979). The Stars. British Film Institute.

Franganillo, J. (2023). La inteligencia artificial generativa y su impacto en la creación de contenidos mediáticos. methaodos. revista de ciencias sociales, 11(2), m231102a10.

http://dx.doi.org/10.17502/mrcs.v11i2.710 DOI: https://doi.org/10.17502/mrcs.v11i2.710

Getino, O. (1988). El cine y las nuevas tecnologías audiovisuales. Contratexto, 3(003), 93-119. https://doi.org/10.26439/contratexto1988.n003.1906 DOI: https://doi.org/10.26439/contratexto1988.n003.1906

Girona, R. (Ed.) (2012). Cinema, publicitat i turisme. Documenta Universitaria.

Granados Espeleta, J. (12 de febrero de 2024). Influencia de la IA en el cine: ¿una revolución del séptimo arte? Universidad Central de Botogá. https://acortar.link/5HVMB6

Grand View Research (Diciembre 2023). AI In Media & Entertainment Market To Reach $99.48 Billion By 2030. https://lc.cx/XXLD1w

Gubern, R. (1981). El cine y sus mitos. Revista de Occidente, 7-8, 119-131.

Gubern, R. (2000). El Eros electrónico. Taurus.

Gutiérrez Santiago, P. (2016). La llamada “personalidad pretérita”: datos personales de las personas fallecidas y protección post mortem de los derechos al honor, intimidad y propia imagen. Revista de Actualidad Jurídica Iberoamericana, 5(1), 201-238. https://revista-aji.com/articulos/2016/num5/201-238.pdf

Heredia, S. y Vialás, L. (19 de diciembre de 2021). 7 actores fallecidos que fueron resucitados en pantalla. Sensacine. https://www.sensacine.com/noticias/cine/noticia-18590468/

Kahn, E. y Lee, P. (2016). “Delebs” and Postmortem Right of Publicity. American Bar Association. https://lc.cx/WztGLH

Klein, S. L. y Cohn, J. M. (2022). The Post-Mortem Right of Publicity: Definingit, Valuingit, Defendingit and Planningforit. Estate Planning Journal, 49(1), 3-16. https://acortar.link/t6uaNU

La Ferla, J. (2005). Cine (y) digital. Aproximaciones, convergencias y tensiones. Arkadin, 1, 56-60. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/18505

Ley 22/1987, de 11 de noviembre, de Propiedad Intelectual. Boletín Oficial del Estado, núm. 275, de 17 de noviembre de 1987, pp. 34163 a 34176. https://www.boe.es/eli/es/l/1987/11/11/22/dof/spa/pdf

Ley sobre Inteligencia Artificial de la UE. Parlamento Europeo, de 13 de marzo de 2024; Consejo de la UE, de 21 de mayo de 2024. https://artificialintelligenceact.eu/es/ai-act-explorer/

Ley Orgánica 1/1982, de 5 de mayo, de protección civil del derecho al honor, a la intimidad personal y familiar y a la propia imagen. Boletín Oficial del Estado, núm. 115, de 14 de mayo de 1982, pp. 12546 a 12548. https://www.boe.es/eli/es/lo/1982/05/05/1/dof/spa/pdf

McDonald, P. (2000). The Star System: Hollywood's Production of Popular Identities. Wallflower.

Maza, P. (13 de marzo de 2024). Protección de la voz y derechos de una persona fallecida. Propiedad Intelectual. Pablo Maza Abogado. https://acortar.link/LzADqO

Mollá Furió, D. (2012). La publicidad con personajes públicos: beneficios e inconvenientes. En R. Girona (Ed.), Cinema, publicitat i turisme (pp. 175-190). Documenta Universitaria.

Morin, E. (1964). Las estrellas de cine. Eudeba.

OdiseIA (Observatorio del Impacto Social y Ético de la Inteligencia Artificial) (2023). El uso responsable de la inteligencia artificial en el sector industria. https://www.odiseia.org/

Penfold-Mounce, R. y Smith, R. (2020). Resisting the grave. Value and the productive celebrity dead. En M. H. Jacobsen (Ed.), The Age of Spectacular Death (p. 16). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429351556 DOI: https://doi.org/10.4324/9780429351556-3

Perales Bazo, F. (Coord.) (2007). Cine y Publicidad. Fragua.

Real Decreto Legislativo 1/1996, de 12 de abril, refundido de la Ley de Propiedad Intelectual, regularizando, aclarando y armonizando las disposiciones legales vigentes sobre la materia. Boletín Oficial del Estado, núm. 97, de 22 de abril de 1996, pp. 14369 a 14396. https://www.boe.es/eli/es/rdlg/1996/04/12/1/dof/spa/pdf

Riego Cue, Á. (2005). Cine e inteligencia artificial. Ars medica. Revista de humanidades, 4(1), 145-158. https://acortar.link/PJbqYM

Ruiz Berrio, J. (1976). El método histórico en la investigación histórica de la educación. Revista Española de Pedagogía, 34(134), 449-475. DOI: https://doi.org/10.22550/2174-0909.1547

https://www.revistadepedagogia.org/rep/vol34/iss134/1

Sánchez-Biosca, V. y Benet, V. (1994). Las estrellas: un mito en la era de la razón. Archivos de la Filmoteca, 18, 5-10. http://hdl.handle.net/10550/30458

Sánchez Oliveira, E. (2002). Cine y nuevas tecnologías. En R. Utrera Macías (Ed.), Cine, arte y artilugios en el panorama español (pp. 225-245). Padilla.

Serantes, A. (2023). El impacto de la Inteligencia Artificial en la Industria del Cine. Numinis: Revista de Filosofía, Época I, Año 2, (CS11). https://www.numinisrevista.com/2023/09/el-impacto-de-la-inteligencia.html

Sierra Bravo, R. (1983). Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios. Paraninfo.

Shingler, M. (2012). Star studies: a critical guide. British Film Institute. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-137-29333-6

Vidal-Mestre, M., Freire-Sánchez, A. y López-González, J. (2023). La representación en el cine español de la IA asociada a la robótica: Eva y Autómata. Arte, Individuo y Sociedad, 35(4), 1475-1490. https://doi.org/10.5209/aris.88845 DOI: https://doi.org/10.5209/aris.88845

Willis, H. (7 de agosto de 2023). What are Hollywood actors and writers afraid of? A cinema scholar explains how AI is upending the movie and TV business. The Conversation. https://acortar.link/21Afnk

Zamora Manzano, J. L. y Ortega González, T. Y. (2024). Ética, Derecho y Tecnología: explorando la representación de la Inteligencia Artificial en el Cine. Revista General de Derecho, Literatura y Cinematografía, 1. http://hdl.handle.net/10553/129169

Published

2024-11-05

How to Cite

Amorós-Pons, A. (2024). Cinema in the age of AI: Bringing back to life deceased stars to interpret characters . European Public & Social Innovation Review, 9, 1–14. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-1012

Issue

Section

INNOVATING IN ARTISTIC FORMULATIONS