Teaching-learning strategies with Virtual Reality as a pedagogical process resource

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31637/epsir-2024-1691

Keywords:

virtual reality, teaching strategies, learning, pedagogical model, pre-professional practices, tourism, connectivism, didactic resource

Abstract

Introduction: Virtual Reality has been expanding to different areas being one of these the educational area, in which it has generated many opportunities, the purpose of this article is the generation of a teaching strategy using Virtual Reality as a pedagogical resource and that this can be replicated or adapted to different contexts. Methodology: The methodology presented is a qualitative and quantitative approach. Results: The results show that the use of the proposal affects the achievement of the competencies of the professional profile of students of tourism and hospitality. Discussion: Virtual Reality could replace a cultural trip, but there are characteristics that cannot be replaced by a prototype. Conclusions: Therefore, it is concluded that using this tool as a strategy results in a positive way in the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaiquema Boza, T. F. y Riofrío Díaz, L. M. (2022). Recursos digitales y su impacto en la nivelación formativa en el área de matemática en los estudiantes de 6to año de educación básica paralelo “A” de la Unidad Educativa Darío C. Guevara del cantón Babahoyo Provincia de los Ríos. 2022 (Bachelor's thesis, BABAHOYO: UTB, 2022).

Bautista Facho, T., Santa María Relaiza, H. R. y Córdova García, U. (2021). Logro de competencias en el proceso de aprendizaje durante tiempos del COVID-19. Propósitos y Representaciones, 9(1). DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1175

Cabello, P., Ochoa, J. M. y Felmer, P. (2020). Tecnologías digitales como recurso pedagógico y su integración curricular en la formación inicial docente en Chile. Pensamiento educativo, 57(1), 1-20. https://dx.doi.org/10.7764/pel.57.1.2020.9 DOI: https://doi.org/10.7764/PEL.57.1.2020.9

Ceolin, S. R., Rizzetti, T. A., de Azevedo, R. P., Machado, J. S. y da Silva, P. L. M. (2023). CONEXÕES DE REDE EM REALIDADE VIRTUAL. Revista Contemporânea, 3(07), 7965-7989. DOI: https://doi.org/10.56083/RCV3N7-034

Chanchí, G., Saba, M. y Monroy, M. E. (2020). Propuesta de una arquitectura software basada en Realidad Virtual para el desarrollo de aplicaciones de turismo cultural. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologías de Informação, 36, 157-170.

Díaz, L. A., Esteban, P. G., Tosina, R. Y., Masa, J. A., Delgado, S. C. y Dos Reis, A. D. (2014). Usos de aulas virtuales síncronas en educación superior. Revista de Medios y Educación, 45, 1133-8482 https://www.redalyc.org/pdf/368/36831300013.pdf

Joo Salinas, V. N. (2022). Modelo de recurso pedagógico para el aprendizaje de estudiantes de las instituciones educativas de inicial de Trujillo.

Ledesma, V. M. R., López, G. S. L. y Barreto, A. M. B. (2022). El Conectivismo en el aprendizaje en línea empoderando las competencias comunicativas docentes. Revista de Investigación Científica y Tecnológica Alpha Centauri, 3(2), 22-30. DOI: https://doi.org/10.47422/ac.v3i2.71

Levis, D. (2006). ¿Qué es la Realidad Virtual?

Mateus, S. y Giraldo, J. E. (2012). Diseño de un modelo 3D del Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid con Realidad Virtual. Scielo. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07642012000300012

López, M. F., Villegas, M. S. G. y Ramírez, M. Q. (2019, September). Prototipo de aplicación de realidad virtual inmersiva para procesoseducación ambiental. in congreso internacional de innovación turística y desarrollo regional–iii edición (p. 202).

Maldonado, F. J., Ramírez, J. L. y Andrade, M. I. B. (2020). Rutas inmersivas de Realidad Virtual como alternativa tecnológica en el proceso educativo. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(1), 48-56. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:216304767 DOI: https://doi.org/10.62452/ghznt417

Pabon, L. C. O. (2014). Conectivismo, ¿un nuevo paradigma en la educación actual?. Mundo Fesc, 4(7), 72-79.

Presas, A. A. M. (2022). Realidad virtual, un elemento potencial en la educación virtual. Revista CNCI, 1(1), 36-39. DOI: https://doi.org/10.59142/rcnci.v1i1.20

Ramirez, R. O. y Roca, M. D. S. (2021). La Realidad Virtual y su relacion con la demanda de reservas para la cadena hotelera inkaterra. Publicaciones e Investigación, 15(1). DOI: https://doi.org/10.22490/25394088.4474

Quezada Cáceres, S. y Salinas Tapia, C. (2021). Modelo de retroalimentación para el aprendizaje: Una propuesta basada en la revisión de literatura. Revista mexicana de investigación educativa, 26(88), 225-251.

Valle, M. S. (2021). La realidad de la ciudad virtual: acerca de la transmisión de mensajes. Arquitectura y Sociedad, 1(19), 66-73. DOI: https://doi.org/10.29166/ays.v1i19.2990

Zamudio, M. T., Duran, O. M. y Castro, Y. G. (2021). Realidad Virtual, e-learning y estrategias de enseñanza aprendizaje. Evaluación de la actividad científica. Revista Boletín Redipe, 10(3), 232-248. DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i3.1231

Zambrano, R. L. C., Romero, M. E. Y., Dávila, K. E. D. y Balarezo, C. E. B. (2023). Realidad Virtual y aumentada en la educación superior: experiencias inmersivas para el aprendizaje profundo. RELIGACIÓN. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 8(37). https://doi.org/10.46652/rgn.v8i37.1088 DOI: https://doi.org/10.46652/rgn.v8i37.1088

Published

2024-11-19

How to Cite

Silva Fernández, J. M., Mamani Huamán, L. K., & Blanco Vásquez, D. (2024). Teaching-learning strategies with Virtual Reality as a pedagogical process resource. European Public & Social Innovation Review, 9, 1–18. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-1691

Issue

Section

INNOVATING IN THE NEW CONTRIBUTIONS TO TEACHING