Vision of transmedia narratives of memory. Case study of the digital platform Museum of Memory and Human Rights of Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31637/epsir-2024-297

Keywords:

transmedia, historical memory, digital communication, technology, human rights, creativity, internet, opinions

Abstract

Introduction: Creative modalities in transmedia narratives contribute to seeing the recovery of Chile's historical memory in fiction and non-fiction content, communicationally in new reconstructions of memory. Objective: Review and explain the conditions of the transmediality of memory organized on the online platform www.mmdh.cl Methodology: Five subplatforms of various genres and formats are observed in which content analysis of the narratives and a focus group of professionals are applied, to analyze the sense of transmediality of the memory stories according to sociocultural variables. Results: By observing the diversity of opinions, transmedia memory allows us to reconstruct a conceptual map of stories that is based on the elaboration of multistories. Discussion: The diversity of memory treatments facilitates the sense of reflection of a change in the construction of memory, basing its importance on the dynamics of the story and education for new generations. Conclusion: It is demonstrated that the language of new statements promote varieties of expressions that are part of this transformation in the cultural organization of the past, thus covering all areas of contemporary life for the constant debate of memory, without losing its essence. of justice and truth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miguel Alejandro Chamorro Maldonado, Universidad de Granada

Postdoctoral researcher from 2023 at the Faculty of Communication and Documentation of the University of Granada. Degree in Social Communication and Journalism, Universidad de Playa Ancha, Chile; Diploma in Film Studies, Universidad de Valparaíso Chile; Master in Cultural Management, Universidad de Playa Ancha, Chile; PhD in Communication and Journalism, Universidad Autónoma de Barcelona 2012 -2017.

Member of the team of the International Television Observatory (OITVE). Research group of the Autonomous University of Barcelona, directed by Professor Lorenzo Vilches Manterola.

Collaborator in the project "Let's talk about breast cancer, from science to the human". Consultancy and dissemination of breast cancer care, School of Health Sciences, Viña del Mar University. Year 2018.

References

Alberich, J. y Sánchez-Mesa, D. (2021). Introducción. En J. Alberich, y D. Sánchez–Mesa (Coords.), Transmedialización y Crowdsourcing en la Cultura Mediática Contemporánea (pp. 9-16). Editorial UGR.

Alberich, J., Rosendo, N. y De la Torre, M. (2019). Activismo, Comunicación y Narrativas Transmediales. En A. Sedeño-Valdellós (Coord.), Arte, activismo y comunicación en el ámbito académico (pp. 107-122). Editorial Dykinson. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvr7f6xk.8

Albarello, F. (2019). Lectura Transmedia. Leer, escribir, conversar en el ecosistema de pantallas. Comunicación & Lenguaje.

Alloa, E. (2015). Pensar la imagen II: Antropologías de lo visual (1st ed.). Metales Pesados. https://doi.org/10.2307/j.ctv2phprtq. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2phprtq

Anania, F. (2009). La metodología de investigación histórica y los medios de comunicación. En Ibáñez y Anania (Coords.), Memoria histórica e identidad en cine y televisión (pp. 17-37). Comunicación Social.

Aurell, J. y Burke, P. (2013). Las tendencias recientes: del giro lingüístico a las historias alternativas. En J. Aurell, C. Balmaceda, P. Burke, y F. Soza (eds.), Comprender el pasado. Una historia de la escritura y el pensamiento histórico (pp. 287-339). Ediciones Akal.

Berti, A. (septiembre de 2011). Los objetos híbridos. Tensiones entre soportes materiales y código digital en la conformación de la obra de arte [Conferencia] Seminario Internacional Poéticas tecnológicas, transdiciplina y sociedad, Ludión/Paragraphe. (Instituto Gino Germani - Facultad de Ciencias Sociales – UBA). https://n9.cl/xfmhx

Berganza, M. R. y Ruiz, J. (2005). Investigar en Comunicación. Guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en comunicación. McGrawHill.

Dayan, D. y Katz, E. (1992). Media events The life broadcasting of history. Harvard University Press. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674030305

Díaz, R. (2023). Memoria cultural y políticas públicas. La comunicación del pasado como problema común. En M. Vázquez Liñán (Coord.), Comunicar el pasado. La memoria y sus mediaciones (pp. 19-50). Comunicación Social.

Eiroa, M. (2018). ¿Qué historias y qué memorias? El pasado en la sociedad digital. En M. Eiroa San Francisco (Coord.), Historia y Memoria en Red. Un nuevo reto para la historiografía (pp. 67-91). Editorial Síntesis.

Erll, A. (2012). Memoria Colectiva y Culturas del Recuerdo. Estudio Introductorio. Ediciones Uniandes. DOI: https://doi.org/10.7440/2012.61

Fernández, J. L. (2018). Plataformas mediáticas. Elementos de análisis y diseño de nuevas experiencias. Editorial Crujía.

García, M. y Rodríguez, M. (2000). El grupo focal como técnica de investigación en salud: diseño y puesta en práctica. Atención Primaria, 25(3), Escuela Andaluza de Salud Pública. https://lc.cx/u4xxPQ DOI: https://doi.org/10.1016/S0212-6567(00)78485-X

García-García, F. y Rosado-Millán, M. J. (2012). Conductas sociocomunicativas de los nativos digitales y los jóvenes en la web 2.0. Comunicación y Sociedad, 25(1), 15-38. https://dadun.unav.edu/handle/10171/27356 DOI: https://doi.org/10.15581/003.25.36188

Golovatina-Mora, P. y Builes, C. (2018). ¿Cuál es el rol de la posmemoria? Analecta Política, 8, 189-195. https://n9.cl/yhszw DOI: https://doi.org/10.18566/apolit.v8n15.a01

Hirsch, M. (2015). La generación de la posmemoria. Escritura y cultura visual después del Holacausto, Editorial Carpe Noctem, Columbia University Press.

Hine, C. (2004). Etnografía Virtual. Editorial UOC.

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Ediciones Siglo XXI.

Lach, J. (2015). Where is History Today? New Ways of Representing the past. Palacký University Olomouc.

O’Donoghue, S. (2019). Posmemoria y trauma: algunos problemas teóricos y sus consecuencias para la crítica literaria. Revista de pensamiento Contemporáneo, 56, 8-25. https://www.jstor.org/stable/27143994

Pariser, E. (2017). El filtro burbuja. Cómo la red decide lo que leemos y lo que pensamos. Pinguin Random House Grupo Editorial.

Pérez Tornero, J. M. (2020). La gran mediatización I. El tsunami que expropia nuestras vidas. Del confinamiento digital a la sociedad de la distancia. UOC.

Quilez, L. (2014). Hacia una teoría de la posmemoria. Reflexiones en torno a las representaciones de la memoria generacional. Revista Historiografía, 8, 57-75. https://doi.org/10.26754/ojs_historiografias/hrht.201482417 DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_historiografias/hrht.201482417

Ruiz, T. (2016). Historia en tiempos de memoria y posmemoria. Revista Pasajes, 50, 180-184. https://www.jstor.org/stable/pasajes.50.180

Severi, C. (2015). Memoria-narrativa e imagen-memoria.: Sobre la representación de los blancos en la tradición chamánica kuna. En E. Alloa (Ed.), Pensar la imagen II: Antropologías de lo visual (pp. 135–156). Metales Pesados. https://doi.org/10.2307/j.ctv2phprtq.1 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2phprtq.10

Scolari, C. (2013). Narrativas Transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Editorial Deusto.

Sevillano, F. (2018). Medios digitales, activismo social y la construcción de una historia desde abajo. En M. Eiroa San Francisco (Coord.), Historia y Memoria en Red: Un nuevo reto para la historiografía (pp. 113-179). Editorial Síntesis.

Yus, F. (2010). Ciberpramática 2.0. Nuevos usos del lenguaje en Internet. Editorial Ariel.

Published

2024-07-03

How to Cite

Chamorro Maldonado, M. A. (2024). Vision of transmedia narratives of memory. Case study of the digital platform Museum of Memory and Human Rights of Chile. European Public & Social Innovation Review, 9, 1–25. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-297

Issue

Section

INNOVATING IN COMMUNICATIVE DISCOURSES