YouTube users' perception of RTVC's virtual narrative during the Cumbre Vieja eruption
DOI:
https://doi.org/10.31637/epsir-2024-335Keywords:
rash, volcano, La Palma, virtual reality, augmented reality, Canarian Television, YouTube, audience receptionAbstract
Introduction: The eruption of the Cumbre Vieja volcano on La Palma in 2021 allowed Radio Televisión Canaria (RTVC) to explain the disaster using virtual narrative techniques, combining Virtual Reality and Augmented Reality in its program ‘Una Hora Menos’. The videos were uploaded to YouTube, generating a response from the public. This study analyzes the reaction on YouTube to this innovative disaster narrative, evaluating views, likes and comments. Methodology: To collect data, the playlist ‘Virtual reality La Palma Volcano | 1 hora menos’, extracting data from its hundred videos. The comments were categorized into storytelling technique, message content, and ‘Other’, and subdivided into positive, neutral, and negative. Results: The most popular video was ‘Formación de La Palma’ with 11,103 likes, 616 comments and 922,682 views. Of the comments on the narrative technique, 24.3% were positive, 51% neutral and 24.9% negative; about the content, 26.1% positive, 51.2% neutral and 22.7% negative; and on other topics, 14% positive, 63.5% neutral and 22.5% negative. Discussion: Findings suggest that although RTVC's innovation was largely well received, a high percentage of toxic messages overshadows genuine contributions.
Downloads
References
Barreda-Ángeles, M. (2018). Periodismo inmersivo en España: Análisis de la primera generación de contenidos periodísticos en realidad virtual. Estudios sobre el mensaje periodístico, 24(2), 1105-1120. http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.62204 DOI: https://doi.org/10.5209/ESMP.62204
Benítez de Gracia, M. J. y Herrera-Damas, S. (2019). Virtual reality and 360º immersive video feature. Analysis of its use by Spanish news media. Miguel Hernández Communication Journal, 10(1), 239-262. http://dx.doi.org/10.21134/mhcj.v10i0.269 DOI: https://doi.org/10.21134/mhcj.v10i0.299
Caerols Mateo, R., Sidorenko Bautista, P. y Garrido Pintado, P. (2020). Hacia un modelo de narrativa en periodismo inmersivo. Revista Latina de Comunicación Social, 75, 341-365. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1430 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1430
Caldera-Serrano, J. (2014). Realidad aumentada en televisión y propuesta de aplicación en los sistemas de gestión documental. El Profesional de la Información, 23(6), 643-650. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2014.nov.12 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2014.nov.12
De la Peña, N., Weil, P., Llobera, J., Giannopoulos, E., Pomés, A., Spanlang, B. y Slater, M. (2010). Immersive journalism: Immersive virtual reality for the first-person experience of news. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 19(4), 291-301. http://dx.doi.org/10.1162/PRES_a_00005 DOI: https://doi.org/10.1162/PRES_a_00005
Eguskiza-Sesumaga, L., Azkunaga-García, L. y Gaztaka-Eguskiza, I. (2021). La Realidad Aumentada para la cobertura informativa de las Elecciones Generales en España (2019). El caso del Grupo Atresmedia. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 481-495. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.68294 DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.68294
Fundación Telefónica. (2011). Realidad aumentada: una nueva lente para ver el futuro (10). Editorial Ariel y Fundación Telefónica. http://bit.ly/41zwxkC
Gabinete de Prensa. (2022, 9 de marzo). El programa ‘Una hora menos’, galardonado por FORTA. RTVC. http://bit.ly/3KFp2md
Gallardo-Camacho, J. y Lavín, E. (2016). Uso de drones con fines informativos en empresas de televisión en España. El profesional de la información, 25(2), 217-225. https://doi.org/10.3145/epi.2016.mar.08 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2016.mar.08
García García, A. L. (2000). Realidad virtual [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.
García-Ortega, A., Valero-Pastor, J. M. y Marín-Sanchiz, C. R. (2020). Realidad aumentada en el periodismo deportivo. Percepciones sobre la entrevista a Willian José en #Vamos. Sphera Publica, 1(20), 119-140. https://bit.ly/45LvP64
Gastaka Eguskiza, I., Azkunaga García, L. y Eguskiza Sesumaga, L. (2020). El nuevo relato televisivo: la Realidad Aumentada en los informativos de Antena 3 para la cobertura del caso Julen. Mediatika, 18, 37-66. https://bit.ly/3VEMQKw DOI: https://doi.org/10.26441/RC18.2-2019-A2
Geli, C. (2021, 20 de octubre). Los premios Ondas 2021 galardonan la cobertura de la erupción del volcán en La Palma de Cadena SER y Radio Televisión Canaria. El País. http://bit.ly/3xNTwun
Gottwald, D. (2022a). A Journey from Total Cinema to Total World. Realizing the Film Set as Virtual Performer. En D. Gottwald, G. Turner-Rahman y V. Vahdat (Eds.). Virtual interiorities (book three). Sense of place and space (pp. 45-76). ETC Press.
Gottwald, D. (2022b). Total cinema, total theatre, total world: from set as architecture to set as virtual performer. Disegno: a designkultúra folyóirata, 6(1), 12-32. https://doi.org/10.21096/disegno_2022_1dg DOI: https://doi.org/10.21096/disegno_2022_1dg
Gutiérrez, R. S., Duque, E. T., Chaparrao, R. L. y Rojas, N. R. (2018). Aprendizaje de los conceptos básicos de la realidad aumentada por medio del juego Pokemon Go y sus posibilidades como herramienta de mediación educativa en Latinoamérica. Información Tecnológica, 29(1), 49-58. https://bit.ly/3RQw4an DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07642018000100049
Heras Lara, L. y Villareal Benítez, J. L. (2004). La realidad aumentada: una tecnología en espera de usuarios. Revista digital universitaria, 5(7), 1-9. https://www.revista.unam.mx/vol.8/num6/art48/jun_art48.pdf
Herranz, J., Sidorenko, P. y Cantero, J. (2019). Realidad virtual y periodismo inmersivo: nuevas formas de contar historias para los periodistas. En M. Ufarte (Coord.). Nuevos perfiles profesionales para el mercado periodístico (pp. 127-148). Comunicación Social
Herrero de la Fuente, M., Jiménez Narros, C. y Puelles Gutiérrez, M. (2022). Augmented reality in the news discourse on La Palma volcano: The examples or TVE and RTVC. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review / Revista Internacional De Cultura Visual, 9(5), 1-10. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3694 DOI: https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3694
Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós Comunicación.
Kavakli, M. y Ceremona, C. (2022). The virtual production studio concept. An emerging game changer in filmmaking. En 2022 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces (VR) (pp. 29-37). https://doi.org/10.1109/VR51125.2022.00020 DOI: https://doi.org/10.1109/VR51125.2022.00020
Levis, D. (2006). ¿Qué es la realidad virtual? Academia. http://bit.ly/3KABlA8
López, L. M. (2022, 13 de junio). Cronología del volcán de La Palma. Canarias 7. http://bit.ly/3Z3gb1U
Lovato, A. (2020). Experiencias de realidad virtual y aumentada en proyectos transmedia de no ficción. En R. Longhi, A. Lovato y A. Gifreu (Orgs.). Narrativas Complexas (pp. 58-74).
Marcos Recio, J. C. y Fernández Sande, M. (2014). Abriendo camino en los entornos digitales de comunicación: algunas propuestas significativas. Documentación de las Ciencias de la Información, 37, 231-254. http://dx.doi.org/10.5209/rev_DCIN.2014.v37.46825 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_DCIN.2014.v37.46825
Martín Ramallal, P. y Micaletto Belda, J. P. (2022). Periodismo y realidad aumentada. Taxonomía y estado del arte de un fenómeno promisorio. Estudios sobre el mensaje periodístico, 28(1), 129-142. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.76351 DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.76351
Martínez Arias, S. M. y Mena Muñoz, S. (2013). Televisión en Internet. Introducción y prognosis de una revolución en el mercado audiovisual. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 22, 1-12. https://bit.ly/4bzgyXC
Mederos, A. (2022, 16 de septiembre). ‘Los Días que Vivimos’, relato de una erupción. Radio Televisión Canaria. http://bit.ly/3Y8I72V
Mena Muñoz, S. (2015). Humanismo y desastres naturales: el caso de Omaira Sánchez y la erupción del Nevado de Ruiz. En Lozano Ascencio (Coord.). La construcción del acontecer de riesgos y de catástrofes (pp. 69-83). CAC, Cuadernos Artesanos de Comunicación, 82.
Miguélez, X. (2022, 22 de noviembre). Grandes sorpresas en la lista de ganadores de los Premios Iris 2022. El Confidencial. http://bit.ly/3Y0auR9
Miranda-Galbe, J. y Cabezuelo-Lorenzo, F. (2018). La importancia de la documentación histórica en el relato transmedia: el caso de “El Ministerio del Tiempo”. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 23(1), 15-27. http://doi.org/10.35742/rcci.2018.23(1) DOI: https://doi.org/10.35742/rcci.2018.23(1).15-27
Miranda-Galbe, J. y Martínez Vallvey, F. (2021). Estrategias de expansión narrativa transmedia en periodismo. En Marta-Lazo, C. (coord.). Retos del periodismo en la era digital (pp. 217-240). Ediciones Egregius.
Morales Corral, E., Sánchez Calero, M. L. y Lozano Ascencio, C. (2015). La construcción de los discursos sobre catástrofes de origen natural en los informativos de las televisiones de España. En Lozano Ascencio (coord.). La construcción del acontecer de riesgos y de catástrofes (pp. 15-32). CAC, Cuadernos Artesanos de Comunicación, 82.
Mütterlein, J. (2018). The Three Pillars of Virtual Reality? Investigating the Roles of Immersion, Presence, and Interactivity. En 51st Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS) (pp. 1407-1415). https://doi.org/10.24251/HICSS.2018.174 DOI: https://doi.org/10.24251/HICSS.2018.174
Nilsson, N. C., Nordahl, R. y Serafin, S. (2016). Immersion revisited: A review of existing definitions of immersion and their relation to different theories of presence. Human Technology, 23(2), 108-134. http://dx.doi.org/10.17011/ht/urn.201611174652 DOI: https://doi.org/10.17011/ht/urn.201611174652
Pérez Martínez, F.J. (2011). Presente y futuro de la tecnología de la realidad virtual. Creatividad y Sociedad, 16, 1-39. https://bit.ly/4ctUQpe
Pérez-Seijo, S. y Vizoso, Á. (2022). Potenciando la innovación narrativa en Radio Televisión Canaria. El uso de la realidad aumentada en la cobertura informativa de la erupción volcánica en La Palma. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 25-46. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1540 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1540
Pinedo, E. (2020, 25 de enero). “Stagecraft”, la tecnología usada en ‘The Mandalorian’. Hipertextual. http://bit.ly/3Iw4Znt
RTVC Corp. (2021, 30 de noviembre). Así se mete a Victorio Pérez dentro de un volcán. RTVC. bit.ly/3J0HzrX
Sartori, G. (1997). Homo videns. La sociedad teledirigida. Taurus.
Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una Teoría de la Comunicación Digital Interactiva. Gedisa.
Sidorenko-Bautista, P., García-Caballero, S. y Herranz de la Casa, J. M. (2021, 4-7 de octubre). Evolución del periodismo inmersivo: de la fotografía 360º al documentalismo a través de plataformas de realidad virtual. Congresso Brasileiro Ciência e tecnologia para o desenvolvimiento social. Centro Universitário Santo Agostinho – Teresina, Brasil. DOI: https://doi.org/10.17648/cbcs-2021-137863
Tejedor-Calvo, S., Romero-Rodríguez, L. M., Moncada-Moncada, A. J. y Alencar-Dornelles, M. (2020). Journalism that tells the future: possibilities and journalistic scenarios for augmented reality. El Profesional de la Información, 29(6), 1-14. https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.02 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.02
Triguero-Oliveros, B. y Sánchez-Calero, M.A. (2022). La Realidad Virtual como herramienta en la comunicación de desastres naturales: el caso de RTVC y su representación de la erupción del volcán de la Palma. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(4), 983-997. https://doi.org/10.5209/esmp.81243 DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.81243
Vega, G., Moreno Aranda, J. y Clemente Pomeda, Y. (2021, 19 de noviembre). Dos meses de erupción en el volcán de La Palma, en cifras: 906 millones en daños, 5.100 terremotos, 7.000 proyectos de vida en punto muerto. Diario El País. http://bit.ly/3m7cda3
Weisz, E. y Menzel, W. P. (2023). Monitoring the 2021 Cumbre Vieja volcanic eruption using satellite multisensor data fusion. Journal of Geophysical Research: Atmospheres, 128, 1-13. https://doi.org/10.1029/2022JD037926 DOI: https://doi.org/10.1029/2022JD037926
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jorge Miranda Galbe; Sergio Mena Muñoz (Corresponding Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Non Commercial, No Derivatives Attribution 4.0. International (CC BY-NC-ND 4.0.), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).