Cinema “acting” as a journalistic enterprise: the thematic agenda in media films
DOI:
https://doi.org/10.31637/epsir-2024-505Keywords:
Agenda setting, thematic agenda, journalism, cinema, mass-media, film and education, media literacy, educommunicationAbstract
Introduction: The plots, stories and fictional characters in films reflect the image we have of journalists and the media. However, each has its own interests when it comes to selecting and disseminating which topics to cover. This leads us to ask ourselves whether this agenda setting or thematic agenda of journalism professionals coincides with the agenda reflected by the film industry in films. Aims and Methodology: The aim of this study is to explore the relationship between the thematic agenda of journalists and that reflected in films about cinema and the media. The content analysis method is applied by means of the integrative metasynthesis of the descriptors of the films in the Educommunication database in its Cinema and Education section (early cinema until 2021), which is made up of 290 films. Results: The sample reveals that the selection of journalistic content in the films points to an agenda dominated by news, social, society and entertainment topics. Discussion: The films reflect a journalism of banal and sensationalist content, with little room for economic, sports, cultural or health issues. The industry prioritises an attractive fictional product over descriptive and real journalism.
Downloads
References
Aguaded, I. y Romero-Rodríguez, L. M. (2015). Mediamorfosis y desinformación en la infoesfera. EKS, 16(1), 44-57. https://www.torrossa.com/en/resources/an/3092436 DOI: https://doi.org/10.14201/eks20151614457
Aguado, J. M. (2004). Introducción a las teorías de la información y la comunicación. Diego Marín.
Aguinaga, E. (1980). Periodismo, profesión. Fragua.
Asociación de la Prensa de Madrid (2007). Informe Anual de la profesión periodística 2007. Delegación de Publicaciones de la Asociación de la Prensa de Madrid.
Bezunartea, O., Cantalapiedra, M. J., Coca, C., Genaut, A., Peña, S. y Pérez, J., (2007). Periodistas de cine y ética. Ámbitos, 16, 369-393. https://www.redalyc.org/html/168/16801621/ DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2007.i16.21
Bezunartea, O., Coca, C. y Cantalapiedra, M. J. (2000). La situación laboral y profesional de los periodistas vascos. ZER: Revista de Estudios de Comunicación, 5(9). https://shorturl.at/IY74Q
Caïs, J. (2002). Metodología del análisis comparativo: 21 (Cuadernos Metodológicos). Centro de investigaciones sociológicas.
D’Adamo, O., Virginia García Beadoux, V. y Freidenberg, F. (2007). Medios de comunicación y opinión pública. McGraw-Hill Interamericana.
Diezhandino, M. P., Bezunartea, O. y Coca, C. (1994). La elite de los periodistas. Universidad del País Vasco.
Ehrlich, M. C. (2006). Facts, truth, and bad journalists in the movies. Journalism, 7(4), 501–519. https://doi.org/10.1177/1464884906068364 DOI: https://doi.org/10.1177/1464884906068364
Fontcuberta, M. (2011). La noticia. Pistas para descubrir el mundo. Paidós.
García Avilés, J. A. (2015). Comunicar en la Sociedad Red. Teorías, modelos y prácticas. UOC.
García De Cortázar, M. y García De León, Mª A. (Coords.). (2000) Profesionales del periodismo. Hombres y mujeres en los medios de comunicación. CIS-Siglo XXI.
González Esteban, E. (2013). Formación ética de los profesionales. Forjando el interés desde la razón y la emoción. Revista Internacional de Organizaciones, 10, 21-40. https://www.revista-rio.org/index.php/revista_rio/article/view/121 DOI: https://doi.org/10.17345/rio10.21-40
Good, H. y Dillon, M. J. (2002). Media Ethics Goes to the Movies. Praeger. DOI: https://doi.org/10.5040/9798400684166
Good, H. (2008) Journalism Ethics Goes to the Movies. Rowman & Littlefield.
Imbert, G. (2010). Cine e imaginarios sociales. Cátedra.
Igartua, J. J. y Humanes, M. L. (2004). Teoría e investigación en comunicación social. Síntesis.
Langman, L. (1998). The Media in the Movies. A Catalog of American Journalism Films (1900-1996). McFarland & Company.
Lippmann, W. (1922). Public Opinion. Macmillan. https://www.worldcat.org/title/public-opinion/oclc/802157350
Litcher, S. R., Rothman, S. y Litcher, L. S. (1986). The media elite. Adler & Adler.
López, M. (2004). Nuevas competencias para la prensa del siglo XXI. Paidós.
López, M. (2007). Cómo se fabrican las noticias. Fuentes, selección y planificación. Paidós.
López, Borrull, A. (2021). Desinformación como herramienta de activismo social y político: ¿el fin justifica las 'fake news’? COMeIN. Revista de los Estudios de Ciencias de la Información y de la Comunicación, 111(5). https://doi.org/10.7238/issn.2014-2226 DOI: https://doi.org/10.7238/c.n111.2140
Lowery, S. A. y De Fleur, M. L. (1988). Milestones in Mass Communication Research. Media Effects. Longman.
Martínez-Salanova Sánchez, E. (2021). Cine y Educación. Portal de la educomunicación. https://educomunicacion.es/
McCombs, M. (2006). Estableciendo la agenda. Paidós.
McCombs, M. y Shaw, D. (1972). The Agenda-Setting Function of Mass Media. The Public Opinion Quarterly, 36(2), 176-187. https://www.jstor.org/stable/2747787 DOI: https://doi.org/10.1086/267990
Mera Fernández, M. (2008). Periodistas de película. La imagen de la profesión periodística a través del cine. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 14, 505-525. https://produccioncientifica.ucm.es/documentos/61690cabdc823869b28211f4
Moncada, A. (2000). Manipulación mediática. Educar, informar o entretener. Libertarias-Prodhufi.
Novoa-Jaso, M. F., Sánchez-Aranda, J. J. y Serrano-Puche, J. (2019). De la Redacción a la (gran) pantalla: roles profesionales del periodismo y su representación en la ficción audiovisual. Icono 14, 17(2), 32-58. https://doi.org/10.7195/ri14.v17i2.1368 DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v17i2.1368
Núñez Ladevéze, L. (1995). Introducción al periodismo escrito. Ariel Comunicación.
Ortega, F. y Humanes, M. L. (2000). Algo más que periodistas. Sociología de una profesión. Ariel.
Osorio Iglesias, O. (2009). La imagen de la periodista profesional en el cine de ficción de 1990 a 1999 [Tesis doctoral]. Universidad de A Coruña. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/7193
Pastor, A. (2010). Quiero ser periodista: tras las motivaciones de la profesión periodística. Comunicar, 34(XVII), 191-200. https://doi.org/10.3916/C34-2010-03-19 DOI: https://doi.org/10.3916/C34-2010-03-19
Prato, L., Ramis, Y. y Torregrossa, M. (2020). Transición cultural y migración deportiva en el deporte de élite: una metasíntesis. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(45), 387-400. https://doi.org/10.12800/ccd.v15i45.1516 DOI: https://doi.org/10.12800/ccd.v15i45.1516
Project for Excellence in Journalism (2008). The State of the News Media 2007: An Annual Report on American Journalism. Pew Research Center. https://shorturl.at/wyItZ
Rodrigo Alsina, M. (1989). La construcción de la noticia. Paidós.
Rodríguez Díaz, R. (2009). La agenda de los alumnos en clase, profesores como medios y agenda-setting. Estudios sobre el mensaje periodístico, 15, 431-442. https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/ESMP0909110431A
Rodríguez Pastoriza, F. (2003). Cultura y televisión. Una relación de conflicto. Gedisa.
Rodríguez Pastoriza, F. (2006). Periodismo cultural. Síntesis.
San José de la Rosa C., Miguel Borrás M. y Gil-Torres A. (2020). Periodistas en el cine español: héroes comprometidos con la verdad. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(1), 317-326. https://doi.org/10.5209/esmp.67310 DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.67310
Saperas, E. (1987). Los efectos cognitivos de la comunicación de masas. Ariel.
Saperas, E. (2018). Manual de teorías de la comunicación. Ommpress Comunicación.
Tarkovski, A. (2002). Esculpir en el tiempo. Rialp.
Tello Díaz, L. (2011). La imagen y la ética del periodista en el cine español (1896-2010) [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid, España.
Tuchman, G. (1983). La producción de la noticia (Making news. A study in the construction of the reality). Gustavo Gili.
Tunstall, J. (1971). Journalists at work. Sage Publications.
Vicente Mariño, M. y López García, G. (2021). Editorial. Digitos, Revista de Comunicación Digital, 7, 5-13. https://revistadigitos.com/index.php/digitos/article/view/219 DOI: https://doi.org/10.7203/rd.v1i7.219
Wardle, C. y Hossein, D. (2017). Information Disorder: Toward an Interdisciplinary Framework for Research and Policy Making. Consejo de Europa.
Williams, T. L. y Shaw, R. L. (2016). Synthesizing qualitative research: Meta-synthesis in sport and exercise. En B. Smith y A. C. Sparkes (Eds.), Routledge Handbook of Qualitative Research in Sport and Exercise Psychology (pp. 274–288). Routledge.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Montserrat Jurado-Martín (Autor de Correspondencia)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Non Commercial, No Derivatives Attribution 4.0. International (CC BY-NC-ND 4.0.), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).