Souvenir from Spain. Sevillian ceramics with a quixotic theme as a tourist souvenir around the Ibero-American Exhibition of 1929
DOI:
https://doi.org/10.31637/epsir-2024-551Keywords:
Tourism, Ceramics, Seville, Triana, Souvenir, Quixote, Cervantes, Ibero-american ExhibitionAbstract
Introduction: The origin of tourism is closely linked to the appearance of the souvenir as a physical element with remembrance power that served as proof of having visited a place. Methodology: This article studies the wide dissemination of ceramics produced in Seville in the first decades of the 20th century that used the graphic image of Don Quixote as a tourist souvenir, offering a job of locating tiles of that theme, especially in America. Results: The main contribution of our research is the evidence that the adventures of Don Quixote reached, on ceramic support, to very distant places carried by the same tourists who visited Spain. Discussions: The value of the souvenir as a transmitter of an ideological and cultural discourse must be understood in its context, which in this case is that of the dissemination of the concept of Hispanidad based on glues such as common history and, above all, the shared language. Conclusions: Both in the form of individual pieces and through commissions for mosaics and sets, during the years before and after the 1929 Exhibition, Sevillian ceramics with a Cervantine theme served to project internationally a certain image of Spanish culture linked to a still elitist tourism.
Downloads
References
Alvar, C., Megías, L., Manuel, J., Partzsch, H. y Cortés, J. (2004). La imagen del Quijote en el mundo. Lunwerg Editores.
Álvarez Fernández, Mª. V. e Ibáñez de Aldecoa, E. (2005). El Quijote en Asturias. La escuela indiana de Sama de Grado. Asociación Cultural “La Castañar”.
Artucio Urioste, A. (2012). El azulejo en la arquitectura uruguaya. Siglos XVIII, XIX y XX. Museo del Azulejo de Montevideo.
Asociación Pisano. (14 de enero 2024). Los paneles de azulejos cervantinos de Sevilla. https://l1nq.com/1yoCd
Augé, M. (1998). El viaje imposible. El turismo y sus imágenes. Gedisa.
Barón, J. (2006). El Quijote y los artistas andaluces. Del romanticismo a la vanguardia. En J. Barón (Eds.), Reflejos del Quijote en Andalucía. Del romanticismo a la modernidad (pp. 109-167). Fundación El Monte.
Berjman, S., Caula, A., Di Bello, R. y Nieto Caldeiro, S. (2010). El Patio-Glorieta Andaluz de Buenos Aires. 1929-2009. Fundación YPF.
Biblioteca (2004). Catálogo de la exposición Cervantes, de la Mancha a la Pampa. Biblioteca Popular de Azul B.J. Ronco.
Canestrini, D. (2001). Trofei di viaggio. Per un'antropologia dei souvenir. Bollati Boringhieri Editore.
Chon, K. S. (1992). Self-image/destination image congruity. Annals of Tourism Research, 19, 360-376. DOI: https://doi.org/10.1016/0160-7383(92)90090-C
Díez, J. L. y Navarro, C.G. (2003). Una visión ensoñada del Quijote. La serie cervantina de Muñoz Degrain en la Biblioteca Nacional. Fundación Focus-Abengoa.
Ergo. (29 de abril de 2014). Una breve historia del souvenir.
https://www.ergo-segurosdeviaje.es/blog/una-breve-historia-del-souvenir
Espiau, M. (1993). El monumento público en Sevilla. Ayuntamiento de Sevilla.
Estall i Poles, V. (2005). El Quijote en la azulejería de Onda. En C. Mañueco Santurtún (Eds.), La cerámica española y Don Quijote [exposición] (pp. 146-153). Empresa Pública Don Quijote de La Mancha.
García Felguera, Mª S. (1997). Don Quijote en el estudio del fotógrafo. En C. Reyero (Eds.), Cervantes y el mundo cervantino en la imaginación romántica (pp. 59-73). Consejería de Educación y Cultura de la Comunidad de Madrid.
García Zapata, I. J. y Pascual Chenel, A. (2022). Cerámica sevillana y talaverana para la decoración de la Casa de Cervantes del Real Colegio de España en Bolonia. Laboratorio de Arte, 34, 275-290. https://doi.org/10.12795/LA.2022.I34.13 DOI: https://doi.org/10.12795/LA.2022.i34.13
Gestoso y Pérez, J. (1903). Historia de los barros vidriados sevillanos desde sus orígenes a nuestros días. Sevilla.
González Moreno, F. (2005). El Quijote en la cerámica de Ruiz de Luna. En C. Mañueco Santurtún (Eds.), La cerámica española y Don Quijote [exposición] (pp. 296-305). Empresa Pública Don Quijote de La Mancha.
Guereña, J. L. (2008). ¿Un icono nacional? La instrumentalización del Quijote en el espacio escolar en el primer tercio del siglo XX. Bulletin Hispanique, 110-1, pp. 145-190. https://doi.org/10.4000/bulletinhispanique.539 DOI: https://doi.org/10.4000/bulletinhispanique.539
Heredia Flores, V. M. (2019). La cerámica sevillana de tema quijotesco. Un producto industrial y cultural en torno a la Exposición Iberoamericana de 1929. Albahri Entre Oriente y Occidente, 5, pp. 145-189.
Heredia Flores, V. M. y Maldonado Majada, R. (9-11 de mayo de 2018). El Quijote y la cerámica sevillana en el contexto de la Exposición Iberoamericana. Comunicación presentada al I Congreso Internacional sobre la Exposición Iberoamericana de 1929, Sevilla.
Librero Pajuelo, A. (2000). El uso de la cerámica en la Exposición Iberoamericana de Sevilla de 1929. En A. Graciani et al. (Eds.), Actas del Tercer Congreso Nacional de Historia de la Construcción (pp. 585-593). Instituto Juan de Herrera, Universidad de Sevilla, CEHOPU.
Loeb, L. D. (1992). La creación de antigüedades por entretenimiento y a manera de negocio: encuentro entre los mercaderes judíos iraníes y sus correligionarios viajeros. En V. L. Smith, Anfitriones e invitados. Antropología del turimso (pp. 357-371). Ediciones Endymion.
López Vega, A. (2023). El diálogo atlántico en el primer tercio del siglo XX y su proyección de la cultura entre España, Argentina, México y Estados Unidos. En J. Álvarez (Eds.), Cien años de diplomacia cultural española. Una aproximación histórica (pp. 19-47). Fundación Ramón Areces.
Luque Mensaque, B. (2012). La cerámica trianera en el jardín de Sorolla. Pieza del mes. Museo Sorolla de Madrid.
Mañueco Santurtún, C. (2005). La cerámica española y Don Quijote [exposición]. Empresa Pública Don Quijote de La Mancha.
Marcilhacy, D. (2014). La Hispanidad bajo el franquismo. El americanismo al servicio de un proyecto nacionalista. En X.M. Núñez Seixas y Stéphane Michonneau (eds.), Imaginarios y representaciones de España durante el franquismo (pp. 73-102). Casa de Velázquez. DOI: https://doi.org/10.4000/books.cvz.1161
Méndez Rodríguez, L. (2019). Los hoteles de Sevilla para la Exposición Iberoamericana de 1929: Una nueva imagen para una nueva ciudad. En A. Graciani García (Eds.), El turismo y la Exposición Iberoamericana de Sevilla. Volumen I. Oportunidades, promoción, imagen e identidad (pp. 49-68). Universidad de Sevilla.
Nieto Caldeiro, S. (2001). Los Laffitte, una familia de industriales ceramistas. Laboratorio de Arte, 23, pp. 439-464.
Palou Rubio, S. (2006). Reseña: Trofei di viaggio. Per un'antropologia dei souvenir. Canestrini, Duccio. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 4(2), 279-285. https://www.redalyc.org/pdf/881/88140212.pdf
Pérez Bertruy, R. I. (2018). El Bosque de Chapultepec: Un patrimonio excepcional. En A.B. Rodríguez Figueroa y A. Tejedor Cabrera (Eds.), Jardines históricos en el paisaje urbano. México-España (pp. 48-85). Editorial de la Facultad de Arquitectura UNAM.
Pérez Campos, J. (2005). El Quijote en la cerámica de Manises. Una interpretación iconográfica tamizada por la industria y aplicación popular. En C. Mañueco Santurtún (Eds.), La cerámica española y Don Quijote [exposición] (pp. 132-140). Empresa Pública Don Quijote de La Mancha.
Pérez Carrera, F. M. (2007). Don Quijote en los espacios públicos sevillanos. Estudio de materiales didácticos. En Actas del Congreso “Cervantes, el Quijote y Andalucía” (pp. 257-264). Asociación Andaluza de Profesores de Español “Elio Antonio de Nebrija”.
Pérez Guillén, I. V. (2004). Las azulejerías de La Habana. Cerámica arquitectónica española en América. Universitat de València.
Pérez Guillén, I.V. (2005). El pavimento del Quijote de la casa de los Miquel-Saavedra de Valencia (1820-1830). En C. Mañueco Santurtún (Eds.), La cerámica española y Don Quijote [exposición] (pp. 92-101). Empresa Pública Don Quijote de La Mancha.
Plaza Orellana, R. (2012). Recuerdos de viaje. Historia del souvenir en Andalucía. Fundación Pública Andaluza Centro de Estudio Andaluces.
Pleguezuelo, A. (2004). La ‘arquitectura brillante’ del Segundo Renacimiento sevillano. En V. Lleó y F. Halcón (Eds.), 75 años. Sevilla y ABC en 1929 (pp. 53-76). Diario ABC Sevilla. https://retabloceramico.org/wp-content/uploads/2023/01/D00210.pdf
Pleguezuelo, A. (2005). De Lo Sublime a Lo Terreno. Don Quijote, Triana y la cerámica. En C. Mañueco Santurtún (Eds.), La cerámica española y Don Quijote [exposición] (pp. 211-255). Empresa Pública Don Quijote de La Mancha.
Reyes Cano, R. y González Troyano, A. (2006): El cervantismo literario en Andalucía, en J. Barón (eds.), Reflejos del Quijote en Andalucía. Del romanticismo a la modernidad (pp. 13-61). Fundación El Monte. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=891600
Rubio Celada, A. (2005). De la fotografía a la cerámica. El Quijote de los Zuloaga. En C. Mañueco Santurtún (eds.), La cerámica española y Don Quijote [exposición] (pp. 180-191). Empresa Pública Don Quijote de La Mancha. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=891600
Rubio Celada, A., y Zamora Canellada, A. (2007). Ocharan, Zuloaga y el Quijote. Fotografías, bocetos y documentos en el Museo Zuloaga de Segovia. Caja Segovia.
Simonicca, A. (2000). Antropologia del turismo. Strategie di ricerca e contesti etnografici. Carocci.
Swanson, K. K. (2004). Tourists’ and retailers’ perceptions of souvenirs. Journal of Vacation Marketing, 10(4), 363-377. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/135676670401000407 DOI: https://doi.org/10.1177/135676670401000407
Táboas Veleiro, T. (2004). Emigración e arquitectura. Os brasileiros. Alais Editores.
Tiana Ferrer, A. (2004). Ediciones infantiles y lectura escolar del Quijote. Una mirada histórica. Revista de Educación, número extraordinario, 207-220. https://portalcientifico.uned.es/documentos/5f88eaa729995259ef293d85
Vigil-Escalera y Pacheco, F. (1997). Manuel Vigil-Escalera y Díaz. Pintor ceramista (1885-1938). (Tesis doctoral), Facultad de Bellas Artes de la Universidad de Sevilla. http://pares.mcu.es/ParesBusquedas20/catalogo/autoridad/166006
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Víctor Manuel Heredia Flores, Marta Luque Aranda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Non Commercial, No Derivatives Attribution 4.0. International (CC BY-NC-ND 4.0.), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).