General characterization of musical soundtracks in Colombian short films (2017-2022)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31637/epsir-2024-573

Keywords:

colombian short film, applied music, musivisual analysis, sound-musical codes, artistic practice, sound presence, genre, style

Abstract

Introduction: This article reflects the general characterization of musical soundtracks in Colombian short films in the light of the so-called sound-musical codes. Methodology: Said study, in the context of research on artistic practice, involved an audiovisual population of 95 works (fiction, documentaries and animation) created between the years 2017-2022, selected under the temporary eligibility criteria product of the national policy that regulates film activity in Colombia. Results and Discussion: In this scenario, the sound discourses involved were analyzed, which reflect a preferential inclination of the directors for extradiegetic music and to a lesser extent diegetic and interdiegetic music. Conclusions: In addition, the narratives exhibit fantasy stories, social problems, ancestral reminiscences, feminist empowerment, myths, legends, witchcraft and technological trends accompanied by music involving seven genres and twelve musical styles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mauricio Arcos Rodríguez, Universidad Politécnica de Madrid

PhD student at the Universidad Politécnica de Madrid (UPM)/Real Conservatorio Superior de Música de Madrid (RCSMM); Master in Music Composition with New Technologies, Master in Music Research and Master in Music. Since 2006 he has been working as an undergraduate and postgraduate professor in the Department of Music at the Universidad del Cauca (Popayán-Colombia); institution where he develops his research work (musicology and research-creation), evaluation for national publications, compositional and interpretative-musical. He currently coordinates the Bachelor's Degree in Music programme and is a member of the Master's Degree Committee of that institution.

References

Alape, A. (2019). Margures Managrande [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=G6CndFVMX2A

Alunno, M. (2015). Reflexiones alrededor de la diégesis del sonido en el cine. En T. Fraile, y E. Viñuela (eds.). Relaciones música e imagen en los medios audiovisuales (pp. 15-24). Ediciones Universidad de Oviedo. https://n9.cl/q9dai

Amores, J. (2017). Análisis de la relación cardiaca de los espectadores cinematográficos a las bandas sonoras en el género de terror [trabajo de titulación, Universidad de las Américas, Ecuador]. https://acortar.link/VDN7jX

Aubert, L. (2017). The Music of The Other: New Challenges for Ethnomusicology in a Global Age. Ashgate Publishing Limited. DOI: https://doi.org/10.4324/9781351217941

Basmagi, G. (2017). Islanders [video]. CineCorto. https://n9.cl/wxfog

Coello, A. (2019). Hant Quij Cöipaxi Hac (La creación del mundo) [video]. Vimeo. https://vimeo.com/146949517

Decreto 554 /2017, de 30 de marzo, por el cual se modifica el artículo 2.10.1.10 del decreto 1080 de 2015 en lo referente a cortometrajes nacionales. Artículo 2.10.1.10de marzo 30 de 2017, párr. 10. https://normativa.archivogeneral.gov.co/decreto-554-de-2017/

Eco, U. (2013). La estructura ausente. Random House Mondadori.

Eco, U. (2018). Tratado de semiótica general (3ra ed.). Debolsillo.

Falcó, J. (1995). Paràmetres per a una anàlisis de la banda sonora musical cinematográfica. D'Art, 21, 169-186. https://acortar.link/KWiOTj

Fraile, T. y Viñuela, E. (2015). Relaciones música e imagen en los medios audiovisuales. Ediciones de la Universidad de Oviedo.

Fubini, E. (2004). El siglo XX: entre música y filosofía. Universitat de València.

García, E. (2019). Silento [video]. Vimeo. https://vimeo.com/547687640/d6a3d7ca6d

Gértrudix, M. y García, F. (2013). El discurso musical en el cine: el proceso de composición musical desde el análisis de sus estrategias narrativas. En P. Gómez (ed.), Teoría y aplicaciones narrativas (pp. 189-207). Editorial Icono14. https://acortar.link/nLLUYV

Gértrudix, M. y Gértrudix, F. (2017). Música y banda sonora: el oficio de componer. En P. Álvarez, y F. García (coord.), Oficios del cine. Manual para prácticas cinematográficas (pp. 289-314). Icono14 Editorial.

González, D. (2017). Nadia [video]. Retina Latina. https://www.retinalatina.org/video/nadia/

González, J. (2022). Los códigos semióticos y su operación pragmática en medios digitales. DeSignis, 37, 303 - 313. http://dx.doi.org/10.35659/designis.i37p303-313 DOI: https://doi.org/10.35659/designis.i37p303-313

Guarnizo, I. (2019). La almeja [video]. RTVCPlay. https://n9.cl/1opwhg

Hernández, O. (2005). El sonido de lo otro: nuevas configuraciones de lo étnico en la industria musical. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 1(1), 4-22. https://www.redalyc.org/pdf/2970/297023445001.pdf

Konigsberg, I. (2004). Diccionario técnico Akal de cine. Ediciones Akal.

Lack, R. (1999). La música en el cine. Ediciones Cátedra.

López-Cano, R. (2004). Favor de no tocar el género: géneros, estilo y competencia en la semiótica musical cognitiva actual. En J. Martí, y S. Martínez (eds.) Voces e imágenes en la etnomusicología actual. Actas del VII Congreso de la SibE (pp. 325-337). https://acortar.link/0mq4RB

López-Cano, R. (2013). La investigación artística en los conservatorios del espacio educativo europeo. Discusiones, modelos y propuestas. Cuadernos de Música Iberoamericana, 25-26, 223-241. https://core.ac.uk/download/pdf/153338147.pdf

Meyer, L. B. (2005). La emoción y el significado en la música. Alianza Editorial, S. A.

Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G. y The PRISMA Group (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The Prisma statement. PLoS medicine, 6(7), e1000097. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097

Nieto, J. (2003). Música para la imagen. La influencia secreta. Sociedad General de Autores y Editores.

Pérez, M. (2007). El problemático carácter de lo étnico. Revista Cuhso, 13(1), 35-55. https://doi.org/10.7770/cuhso-v13n1-art252 DOI: https://doi.org/10.7770/cuhso-v13n1-art252

Román, A. (2017). Análisis musivisual. Guía de audición y estudio de la música cinematográfica. Editorial Visión libros.

Román, A. (2022). Composición musivisual. Guía para la creación de música audiovisual. Visión libros.

Rugeles, J. (2019). Por otros [video]. YouTube. https://n9.cl/p3b8r

Sánchez, G. (2006). La música y la evolución de la narración audiovisual: Aplicación de la síncresis, temporalización y estructura narrativa de la música en la narración de los vídeos musicales. (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid. https://acortar.link/Ha1xaw

Sandoval, S. (2016). Música y cinematografía: un binomio indisociable. Contextualizaciones latinoamericanas, 2(15), 2-7. https://acortar.link/oi6I53

Vadillo, E. (2020). Recursos y procedimientos electroacústicos en los formatos audiovisuales. Casos de estudio. Hoquet, 8, 166-187. https://n9.cl/z6rsu

Xalabarder, C. (2013). El guión musical en el cine. Createspace Independent Publishing Platform.

Yébenes, P. (2007). La música en el mundo de la animación. Contratexto, 15, 141-161. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=570667391010 DOI: https://doi.org/10.26439/contratexto2007.n015.778

Zapata, M. y Peña, B. (2014). Música, Imagen y Cine. En E. Encabo (ed.), Música y Cultura Audiovisual: Horizontes (pp. 323-334). Ediciones de la Universidad de Murcia.

Published

2024-08-23

How to Cite

Arcos Rodríguez, M. (2024). General characterization of musical soundtracks in Colombian short films (2017-2022) . European Public & Social Innovation Review, 9, 1–18. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-573

Issue

Section

Communication