Visual artists and new cultural spaces in the periphery of Madrid. Digital communication and promotion
DOI:
https://doi.org/10.31637/epsir-2024-651Keywords:
art, Carabanchel, digital communication, cultural places, Madrid, Medinaceli, urban periphery, Zapadores City of ArtAbstract
Introduction: The effects of the real estate bubble and the financial crisis in the early of the 21st century caused a gradual relocation of studios and artistic spaces to the outskirts for lage cities, including Madrid, wich had to make use of new digital communication tools to make themselves known. The research is focused on an initial study fo the diversity of spaces with a case study of each option: self-management association, private concentration, government initiative and rural enclave. Methodology: An inital bibliographic study, immersion fieldwork, interviews, tracing and digital communication qualitative data collection have been carried out. Results: The different grouping models show significant differences in communication strategies, although the use of digital media and online tools are the mainstray for their communication efforts. Discussions: The artistic spaces of the periphery seek integration into the territory, but face problems of gentrification and the need to attract external audiencies to these places. Conclusions: Digital communication is essential for the survival of peripheral artistic spaces and is the most effective means to achieve their goals.
Downloads
References
Almeida, S. A. C., Bohórquez, E. C. V. y González, A. R. B. (2023). Medios de comunicación digitales: una nueva forma de ver el periodismo. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 8(2), 994-1007. https://doi.org/10.23857/pc.v8i2 DOI: https://doi.org/10.23857/pc.v8i2
Asensio, A. (2018). El mercado del arte en España y el rol del Estado como Dinamizador del Mercado. [Monografía] Universidad Pontificia de Comillas. https://repositorio.comillas.edu/rest/bitstreams/148040/retrieve
Aumente, P. (2015). Arte y revitalización del territorio: proyecto de nuevo distrito cultural en la Banlieue oeste de París. En J. A. Hernández (Coord.) El arte público a través de su documentación gráfica y literaria. Homenaje a Manuel García Guatas (pp. 289-308). Institución Fernando El Católico.
Aumente, P. (2016). La metamorfosis del concepto de barrio artístico en dinámicas de distrito cultural. En M. A. Chaves y J. P. Lorente (Eds.). Barrios Artísticos y Distritos Culturales: nuevos espacios para la creatividad y la revitalización urbana (pp. 163-228). Icono 14 Editorial.
Aumente, P. (2021). Arte colaborativo y distritos culturales. Revisitando algunas fuentes. Arte y Políticas de Identidad, 25(25), 13-32. https://doi.org/10.6018/reapi.506171 DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.506171
Brives, F. y Prieto, N. (6 de julio de 2024). About. Página web La Neomudéjar. https://www.laneomudejar.com/la-neomudejar/
Carbonell, E. G. y Viñarás, M. (2021). Museos y desarrollo sostenible. Gestión museística y comunicación digital para alcanzar los ODS. Revista De Ciencias De La Comunicación E Información, 26, 79-108. https://doi.org/10.35742/rcci.2021.26.e143 DOI: https://doi.org/10.35742/rcci.2021.26.e143
Celaya, J. (2007). Políticas de comunicación en los espacios culturales. En Patrimonio cultural y medios de comunicación. Ph cuadernos, 21, 133-139
Chaves, M. A. y Lorente, J. P. (2016). Barrios Artísticos y distritos culturales: nuevos espacios para la creatividad y la revitalización urbana. Icono 14.
Chaves, M. A. y Tejeda, I. (Eds.). (2018). Distritos culturales y revitalización urbana. Icono 14 Ed.
Claes, F. y Deltell, L. (2019). Museo social en España: redes sociales y webs de los museos estatales. Profesional De La información, 28(3). https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.04 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.04
Lorente, J. P. (2008). ¿Qué es un barrio artístico? ¿Qué papel pueden desempeñar los museos en su desarrollo?: avance de algunos puntos a tratar en un seminario co-organizado por el Observatorio Aragonés de Arte Público de la Universidad de Zaragoza. AACA Digital: Revista de la Asociación Aragonesa de Críticos de Arte, 2, 4. https://www.aacadigital.com/contenido.php?idarticulo=84
Marcelino, G. V. y Morena, M. de la (2014). Redes sociales basadas en imágenes como herramienta de comunicación museística. Museos y centros de arte Moderno y Contemporáneo de España en Pinterest e Instagram. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 8, 153-181. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2014.8.9 DOI: https://doi.org/10.6035/2174-0992.2014.8.9
Pérez Asperilla, E. (2023). Experiencias multisensoriales en los Distritos Culturales: nuevas metodologías para su estudio. ARTE Y CIUDAD. Revista De Investigación, 23, 23-48. https://doi.org/10.22530/ayc.2023.23.633 DOI: https://doi.org/10.22530/ayc.2023.23.633
Redacción Cibeles. Ayuntamiento de Madrid. (13 de mayo de 2024). La revolución creativa de Carabanchel ya tiene nombre propio: DISTRITO 11. Diario de Madrid. https://bit.ly/4cSRM5Q
Redacción Cibeles. Ayuntamiento de Madrid. (5 de abril de 2024). Nace Distrito 11, el paraguas cultural para la promoción artística en Carabanchel. Diario de Madrid. https://bit.ly/4cQ73nP
Ruiz, E. A. (2022). Galería Arco Romano. Medinaceli, veinticinco años. Fundación Medinacelim. https://fundacionmedinacelim.org/galeria-arco-romano/
Sacco, P. L. y Ferilli, G. (2018). Cultura y desarrollo local: el distrito cultural sistémico. Ciudades Creativas de Fundación Kreanta, 3, 9-20.
Sánchez, J. M. y Nicolás, J. (2024). Carabanchel es cultura. Artelibro Editorial.
Treviño, C. (2023). Simbología para delimitar espacios LGBT en la ciudad: Castro y Chueca. En J. Sierra y C. Rangel (Coords.). Metrópolis reflexiva: diálogos interdisciplinarios sobre la ciudad contemporánea (pp. 297-310). McGraw Hill España.
Vanegas, B. A., Galí-Espelt, N. y Vidal-Casellas, D. (2024). Las nuevas tecnologías de los museos para la visita de sus usuarios: una revisión de la literatura del período pre-COVID-19. Investigaciones Turísticas, 27, 129-160. https://doi.org/10.14198/INTURI.23813 DOI: https://doi.org/10.14198/INTURI.23813
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carlos Treviño Avellaneda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Non Commercial, No Derivatives Attribution 4.0. International (CC BY-NC-ND 4.0.), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Funding data
-
Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades
Grant numbers PID2022-140361NB-I00