An approach to the “itinerant perspective” and hope as an existential driver
DOI:
https://doi.org/10.31637/epsir-2024-681Keywords:
itinerant perspective, human rights, epistemology, Sartre, Camus, university, philosophyAbstract
Introduction: The purpose of this article is to present the "Itinerant Perspective" as a hermeneutic method for resolving conflicts and situations that undermine human dignity. Methodology: To this end, the epistemological foundations of the "Itinerant Perspective" are developed and its role in the university setting is examined as a conducive environment for its implementation and subsequent dissemination. Results: The aim is to connect different fields of knowledge within the university (moving from one shore to the other) to create responses to the realities of torture endured by the most socially vulnerable. Furthermore, we intend for these transdisciplinary insights developed within the academic setting to be applied in situ to unjust social realities. Discussions: By overcoming the dichotomy between theory and politics, the "Itinerant Perspective" seeks to promote a multifactorial and transdisciplinary analysis of new social realities. Conclusions: Finally, we conclude our exploration by asserting that the "Itinerant Perspective" will enable us to construct an inclusive common lexicon from within the university, guided by, centered on, and aimed at the most vulnerable, requiring the strength of hope as an existential driving force to be applied repeatedly in every situation.
Downloads
References
Barilli, R. (1995) Corso di retorica. Mondadori.
Camus, A. (1985) El mito de Sísifo. https://bit.ly/3UZKO7B
Gadamer, H. (1992) Verdad y método II. Sígueme.
González, R. Aproximaciones a los Derechos Humanos de Cuarta Generación. https://bit.ly/450AosR
Guevara, M. F. (1998) “La hermenéutica pragmática y las relaciones concretas con el otro”. Temas de Ciencias Sociales, 5, 5-23. Publicaciones UCAB. https://bit.ly/3V5KW5k
Guevara, M. F. (2000) Límites de la filosofía moral de Sartre. Publicaciones UCAB.
Guevara, M. F. (2016) Las Perplejidades de América. Itinerarios de la modernidad y subalternidad en Venezuela. Ápeiron Ediciones.
Guevara, M. F. (2016b) De la dimensión existencial de la verdad. https://bit.ly/3Vj5zfH
Guevara, M. F. (2019). Educación y Existencia auténtica. Entreparéntesis. Papeles de Trabajo Nº13. https://bit.ly/3R6ir6F
Gutiérrez, C. (2016) “Temporalización de la verdad y universalización de la interpretación”. En: Nicolás, J y Grondin, J. (2016) Verdad, Hermenéutica, Adecuación. Tecnos.
Heidegger, M. (1993) El ser y el tiempo. F.C.E.
Kant, I. (2012) Fundamentación para una metafísica de las costumbres. Alianza.
Muguerza, J. (1990) Desde la perplejidad. F.C.E.
Nietzsche, F. (1983) Más allá del bien y del mal. Alianza.
Nietzsche, F. (1984) La genealogía de la moral. Alianza.
Nietzsche, F. (1988). Acerca de la verdad y la mentira en el sentido extramoral. Revista venezolana de Filosofía, 24, 57-64. https://rb.gy/6dhkcy
Nietzsche, F. (2000) Escritos sobre retórica. Trotta.
OIT. (2017). Declaración tripartita de principios sobre las Empresas multinacionales y la política social. Ginebra: OIT. https://bit.ly/3wXKNZR
ONU (1948). Declaración de los Derechos Humanos 1948. Organización de las Naciones Unidas. https://bit.ly/3VjFxcm
ONU (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://bit.ly/3V3bO6b
ONU (2015b). Ministerio de Derechos Sociales, Consumo y Agenda 2030 - Agenda 2030 https://bit.ly/3X6dYoa
Pérez, A. (1991). Las Generaciones de Derechos Humanos. Revista del Centro de Estudios Constitucionales. 10, 203-217.
Pérez, A. (1993). El concepto de los derechos humanos y su problemática actual. Derechos Libres. Revista del Instituto Bartolomé de las Casas, 1, 179-195. Madrid. Universidad Carlos III.
Ricoeur, P. (1986) Dal testo all’azione. Jaca Book.
Rigotti, F (1995) La veritá retorica. Feltrinelli.
Rorty, R. (1982) Consecuencias del pragmatismo. University of Minnesota Press.
Rorty, R. (1990) El giro lingüístico. Paidós.
Rorty, R. (1991) Contingencia, ironía y solidaridad. Paidós.
Rorty, R (1997) ¿Esperanza o conocimiento? Una introducción al pragmatismo. F.C.E.
Sanahuja, J. A. y Tezanos, S. (2017). Del milenio a la sostenibilidad: retos y perspectivas de la Agenda 2030 para el desarrollo sostenible”. Política y Sociedad, 54(2), 521-543. Madrid. Ediciones Complutenses. DOI: https://doi.org/10.5209/POSO.51926
Santiago, L (2000). El poder de la palabra: Nietszche y la retórica. Introducción a Escritos sobre retórica. Trotta.
Sartre, J. P. (2023). El existencialismo es un humanismo. Edhasa.
Sartre, J.P. (1996). Verdad y existencia. Paidós.
Sartre, J.P. (2021). El ser y la nada. Losada.
Sartre, J. P.(2021b). Crítica de la razón dialéctica. Losada.
Triviño, J. L. (2003). Kant y la dignidad humana. Universitat Pompeu Fabra.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Fernanda Guevara Riera, Rafael Barberá González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Non Commercial, No Derivatives Attribution 4.0. International (CC BY-NC-ND 4.0.), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).