Sound design in Spanish audio series: success cases in Podium Podcast and El Extraordinario
DOI:
https://doi.org/10.31637/epsir-2025-1004Keywords:
sound design, sound fiction, audioseries, sound platforms, study of cases, Spain, sound elements, narrativeAbstract
Introduction: This article analyzes the narrative function of the sound design of two fictional audio series made by two large production companies/sound platforms in Spain, Podium Podcast and El Extraordinario. Methodology: A case study of these two fictions is carried out through a mixed, qualitative-quantitative content analysis of the sound interventions of the different episodes selected for the sample. Results: The use of the functions of the sound resources is verified, generating two ways of soundly designing the episodes, but it is not only a way of doing things, the episode number, the action or the purpose of the audio series itself also interferes. Discussions: An attempt has been made to find an analysis formula different from those already proposed by other authors, who laid the foundations for creating this methodology. Conclusions: The final result of the sound design is related to the project and its objective, but it also varies depending on the plot, the importance of the actions in front of the spaces and depends on the narrative intention of the dialogues and manipulation of the music, shots, filters and resources that predominate.
Downloads
References
Arnheim, R. (1980). Estética Radiofónica. Gustavo Gili.
Balsebre, A. (2004). El lenguaje radiofónico. Cátedra.
Bardin, L. (1991). Análisis de contenido. Ediciones Akal.
Barea, P. y Galindo, F. (2016). Reseñas bibliográficas (Volumen 3). Universidad del País Vasco.
Beck, A. (1998). Point of listening in radio plays. Sound Journal, 1.
Bernete, F. (2013). Análisis de contenido (cuantitativo y cualitativo). En A. Lucas y A. Noboa (Coords.), Conocer lo social: estrategias y técnicas de construcción y análisis de datos (pp. 221-262). Fragua.
Blanco Alfonso, I. B. y Fernández Martínez, P. (Eds.) (2004). El lenguaje radiofónico: la comunicación oral. Fragua.
Cantero, J. R. (2011). Dolby y el diseño sonoro en el cine contemporáneo. EU-topías. Revista de interculturalidad, comunicación y estudios europeos, 1, 39-48. https://shorturl.at/jNRi4
Chalkho, R. J. (2014). Diseño sonoro y producción de sentido: la significación de los sonidos en los lenguajes audiovisuales. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, 50, 127-252. https://shorturl.at/zmjHd
Chion, M. (1992). El cine y sus oficios. Cátedra.
Chion, M. (1993). La audiovisión: introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido (Vol. 53). Grupo Planeta (GBS).
Chion, M. (1999). El sonido. Paidós.
Chion, M. (2012). The three listening modes. En J. Sterne (Ed.) The sound studies reader, (pp. 48-53). Routledge.
Chion, M. y González, E. F. (1999). El sonido: música, cine, literatura. Paidós.
De Arcos, M. (2006). Experimentalismo en la música cinematográfica. Fondo de Cultura Económica de España.
Fernández Aldana, C. (2024). Algunas pistas para iniciarse en el diseño sonoro para audiodramas. Espejo de Monografías de Comunicación Social, 26, 85-96. https://doi.org/10.52495/c5.emcs.26.p109
Gómez-Diago, G. (2010). Triangulación metodológica: paradigma para investigar desde la ciencia de la comunicación. Razón y palabra, 72.
Gómez Gómez, A. J, López Villafranca, P. y Griñán, F. (2017). Los orígenes del cine y su relación con la ciencia. De la máquina a la pantalla, la incorporación del sonido y su evolución hasta la consolidación de géneros. Revista Cine, Imagen y Ciencia, 1, 103-120. http://revista.revistacineimagenciencia.es/numero01/revista_cic_n1_201706.pdf
Guarinos, V. (1999). Géneros ficcionales radiofónicos: revisión de conceptos y propuesta de una nueva tipología. Mad.
Guarinos, V. (2009). Manual de narrativa radiofónica. Síntesis
Guarinos, V., Ramírez-Alvarado, M. y Martín-Pena, D. (2023). Ficción sonora y creatividad verbodependiente. Microrrelatos sonoros sin palabras. Revista Latina de Comunicación Social, 81, 332-352. https://doi.org/10.4185/RLCS-2023-1949
Haye, R. M. (2004). El arte radiofónico algunas pistas sobre la constitución de su expresividad. La Crujía Ediciones.
Ialongo, E. (2013). Filippo Tommaso Marinetti: the Futurist as Fascist, 1929–37. Journal of Modern Italian Studies, 18(4), 393-418. https://doi.org/10.1080/1354571X.2013.810800
Iglesias Simón, P. (2016). El espacio sonoro y el diseñador de sonido: arte y oficio. En J. N. Romera et al. (Coords.), Teatro y música en los inicios del siglo XXI (pp. 80-101). Verbum.
Lack, R. (1997). La música en el cine. Cátedra.
Levante (18 de abril de 2024). “Simulacro”, la ficción escrita por Julio Rojas, ya está disponible en todas las plataformas de podcast. Levante. https://shorturl.at/jQdZt
Mancini, M. (1985). The Sound Designer. En E. Weis y J. Belton (Eds.), Film Sound (pp. 40-43). Columbia University Press.
Marinetti, F. T. (1933). La radio futurista. Taller de Ediciones, Centro de Creación Experimental. Facultad de Bellas Artes.
Martín-Crespo, C. y Salamanca-Blanco, A. (2007). El muestreo en la investigación cualitativa. NURE investigación: Revista Científica de enfermería, 27. https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/340
Rodero Antón, E. (2005). Producción radiofónica. Anaya.
Rodero Antón, E. (2011). Creación de programas de radio. Síntesis.
Rodero Antón, E. (2024). Ficción Sonora. Cómo contar una historia con sonidos. Instituto RTVE.
Rodríguez Bravo, A. y Montoya Vilar, C. N. (1997). La dimensión sonora del lenguaje audiovisual. Paidós.
Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe.
Romero Valldecabres, L. (2017). La dimensión espacial en la ficción sonora: análisis de la creación de imágenes mentales, la atención y la memoria en el oyente [Tesis Doctoral, Universidad Cardenal Herrera-CEU]. Repositorio Institucional CEU.
http://hdl.handle.net/10637/8608
Ruiz Cantero, J. (2011). Dolby y el diseño sonoro en el cine contemporáneo. EU-topías. Revista de interculturalidad, comunicación y estudios europeos, 1, 39-48.
https://archive-ouverte.unige.ch//unige:133822
Russolo, L. (1916). El arte de los ruidos. Taller de Ediciones, Centro de creación experimental. Facultad de Bellas Artes.
Sánchez Gómez, J. L. (2021). Funciones y características de la música en la ficción sonora en el caso de RNE y Podium Podcast. Popular Music Research Today: Revista Online de Divulgación Musicológica, 4(1), 163-179. https://doi.org/10.14201/pmrt.29110
Schafer, R. M. (2009). Nunca vi un sonido. [Archivo sonoro]. Archivosonoro. https://shorturl.at/U1BbH
Schafer, R. M. (2013). El paisaje sonoro y la afinación del mundo. Intermedio.
Terrón Blanco, J. L. (1991). El silencio en el lenguaje radiofónico. (Tesis Doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Paloma López Villafranca, José Luis Sánchez Gómez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Non Commercial, No Derivatives Attribution 4.0. International (CC BY-NC-ND 4.0.), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).