Women artists, identity and gender struggles. Reviewing a past itinerary to navigate future paths in 21st century society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31637/epsir-2025-1075

Keywords:

art, woman, gender, identity, activism, itinerary, resistance, regression

Abstract

Introduction: This research work is based on the study of women artists and their involvement in identity and gender struggles. We review the personal and professional trajectories of women who could influence contemporary society in the face of the threat of a political paradigm shift. This change is suggested by the emergence of leaders who propose illiberal democracies, which entail the danger of social regression. Methodology: Through qualitative content analysis, we propose hypotheses and objectives by combining perspectives from history and social sciences that allow the defense of the current status quo and progress in achieving fundamental rights. Results: The research shows how the development of this itinerary, already traversed by some women artists, can help navigate future paths. Discussions: The endorsement of this itinerary should serve to confront hostile elements that seek regression. Conclusions: All of this will help resist and progress in moments when, moreover, the identity struggles to be defended have multiplied exponentially.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Mª Palomo Chinarro, University of Vic - Central University of Catalonia

She holds a degree in Art History from the University of Barcelona and a PhD in Education from the University of Vic - Central University of Catalonia. She is currently a professor accredited for the position of ‘Titular’ and teaches at UVic-UCC on the degrees of Audiovisual Communication, Journalism and Advertising and Public Relations. She is also a researcher at the Gender Studies Group: Translation, Literature, History and Communication (GETLIHC), where she researches on issues related to the visual arts and feminist claims. As a professional, she has worked as an art critic in different media and has curated exhibitions both nationally and internationally. She is also vice-president of H, Asociación para las Artes Contemporáneas, which manages ACVIC Centro de Arte.

References

Alario Trigueros, M. T. (2008). Arte y feminismo. Nerea.

Aliaga, J. V. (2007). Orden fálico. Androcentrismo y violencia de género en las prácticas artísticas del siglo XX. Akal.

Aliaga, J. V. (2013). Lo que las obras rezuman. Un recorrido informado por la producción artística de Genealogías feministas en el arte español: 1960-2010. En J. V. Aliaga y P. Mayayo (Eds.), Genealogías feministas en el arte español: 1960-2010 (pp. 51-100). This Side Up.

Bassas Vila, M. A. (2013). Feminismo y arte en Cataluña en las décadas de los sesenta y setenta. Escenas abiertas y esferas de reflexión. En J. V. Aliaga y P. Mayayo (Eds.), Genealogías feministas en el arte español: 1960-2010 (pp. 229-260). This Side Up.

Chadwick, W. (1992). Mujer, arte y sociedad. Destino.

Combalía, V. (2006). Amazonas con pincel. Destino.

De Beauvoir, S. (1970). El segundo sexo. Siglo Veinte.

Del Olmo, C. (2013). ¿Dónde está mi tribu? Maternidad y crianza en una sociedad individualista. Clave Intelectual.

Festing, S. (2000). Barbara Hepworth. Circe Ediciones.

Friedan, B. (2009) [1963]. La mística de la feminidad. Cátedra.

Grosenick, U. (Ed.). (2005). Mujeres artistas de los siglos XX y XXI. Taschen.

Gunthert, A. y Poivert, M. (2009). El arte de la fotografía. De los orígenes a la actualidad. Lunwerg.

Johnson, J. (2008) [1983]. Personajes secundarios. Libros del Asteroide.

Lozano Estivalis, M. (2001). La construcción del imaginario de la maternidad en Occidente. Manifestaciones del imaginario sobre la maternidad en los discursos sobre las Nuevas Tecnologías de Reproducción [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Barcelona.

Pollock, G. (1994). Historia y política. ¿Puede la Historia del Arte sobrevivir al Feminismo? Estudios Online sobre Arte y Mujer. https://es.scribd.com/document/227141643/Griselda-Pollock-Historia-y-Politica

Rodríguez, N. y Méndez de Lozada, N. (2008). Fotografías inéditas de Tina Modotti. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 93, 213-224. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2008.93.2271

Saletti Cuesta, L. (2008). Propuestas teóricas feministas en relación al concepto de maternidad. Clepsydra: Revista de Estudios de Género y Teoría Feminista, 7, 169-183. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/14275

Schultz, W. T. (2011). An Emergency in Slow Motion: the Inner Life of Diane Arbus. Bloomsbury.

Sougez, M. L. (Ed.). (2007). Historia general de la fotografía. Cátedra.

Tejada Martín, I. (2013). Artistas españolas bajo el franquismo. Manifestaciones artísticas y feminismos en los años sesenta y setenta. En J. V. Aliaga y P. Mayayo (Eds.), Genealogías feministas en el arte español: 1960-2010 (pp. 193-228). This Side Up.

Valcárcel, A. (6 de febrero de 2006). Betty Friedan, filósofa, ideóloga y periodista. El País. http://elpais.com/diario/2006/02/06/agenda/1139180405_850215.html

Published

2025-01-17

How to Cite

Palomo Chinarro, A. M. (2025). Women artists, identity and gender struggles. Reviewing a past itinerary to navigate future paths in 21st century society. European Public & Social Innovation Review, 10, 1–19. https://doi.org/10.31637/epsir-2025-1075

Issue

Section

Humanism and Social Sciences