Positioning of the artistic discipline of dance in the digital content

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31637/epsir-2024-434

Keywords:

new technologies, dance, prosumers, co-creation, platforms, empowerment, hyperactive viewer, social networks

Abstract

Introduction: The purpose of our study is based on discovering and analyzing the incorporation of new technologies into the processes of production, management and distribution, how the current cultural spectator consumes and behaves, the need to empower the audience and articulate co-creation practices, as well as the positioning of the artistic discipline of dance in the digital content market. Methodology: The methodology used is qualitative, exploratory in nature and responds to the search for a deep understanding of this phenomenon within its environment, as well as the motivations that lead to integrate new technologies to dance. Results: The devices of the virtual world have allowed millions of people to access cultural and artistic content that was previously reserved for theaters, galleries and museums.  It was at that moment that the relationship between the artist and the spectator changed. Discussion: ICTs brought about a new ontological place in this relationship. Conclusions: The relationship was modified in such a way that the arts questioned the transition from spectator to user and from the "work" to the event.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asenjo, I. (22 de agosto de 2019). La burbuja del ocio en el streaming. La verdad. https://acortar.link/sP2E3r

Bauman, Z. (2013). La cultura en el mundo de la modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.

Celaya, J. (13 de mayo de 2013). Museos en la era digital. Dosdoce.com. https://www.dosdoce.com/2013/05/13/museos-en-la-era-digital/

Chacón, F. (22 de noviembre de 2000). La tecnología descubre movimientos casi imposibles. El Mundo. http://www.elmuNdo.es/2000/11/22/cultura/22N0129.html

Durán, B. (31 de marzo, 2011). Danza en la era digital. Granada hoy. https://www.granadahoy.com/ocio/Danza-digital_0_464953574.html

Escenium 2010 (10, 11 y 12 de febrero de 2010). Los públicos de las artes escénicas. Foro Internacional de las Artes Escénicas. Bilbao.

García-Galera, M. C. y Valdivia, A. (2014). Prosumidores mediáticos. Cultura participativa de las audiencias y responsabilidad de los medios. Comunicar, 43, 10-13. https://acortar.link/Dd4iXd DOI: https://doi.org/10.3916/C43-2014-a2

Gómez de la Iglesia, R. (2006). La comunicacion en la gestión cultural. Xabide.

Peña, J. (2014). ¿Sirven para algo las redes sociales en el sector cultural? Anuario AC/E de cultura digital 2014. Acción Cultural Española.

Piller, F. T., I hl, C. y Vossen, Al. (29 de diciembre, 2010). A typology of customer co-creation in the innovation process. SSRN. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1732127 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.1732127

Prahalad, C. K. y Ramaswamy, V. (2004). The future of competition. Co-creating unique value whith customers. Harvard Business Press. DOI: https://doi.org/10.1108/10878570410699249

Quijano, M. (2014). Los museos y centros de arte: necesaria y urgente adaptación al entorno digital. Informe sobre el estado de la cultura en España: la salida digital. Fundación Alternativas.

Quero, M. J. (2014). La comunicación cultural. Manual Atalaya de apoyo a la gestión cultural. Universidad de Cádiz. https://acortar.link/VO8JwP

Rico, J.C. (2006). Manual práctico de museología, museografía y técnicas expositivas. Silex Ediciones.

Sangüesa, R. (12 de febrero, 2014). Co-creación en cultura: de un gin-tonic al cambio de fondo. CCCBLAB Investigación e innovación en cultura. https://acortar.link/tcMnDi

Sixto-García, J., López-García, X. y Toural-Bran, C. (2020). Oportunidades para la cocreación de contenidos en los diarios nativos digitales. Profesional de la Información, 29(4), e290426. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.26 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.26

Tineo, L. (2021). Comunicación y artes escénicas: la estrategia digital en los espacios de exhibición españoles [Tesis Doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.

Vives, P. A. (2007). La política cultural en Andalucía. Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 11(3), 65-87. https://revistas.usc.gal/index.php/rips/article/view/1019

Zapata, P. (2016). Transformación de las artes escénicas en la era digital. Anuario AC/E de cultura digital 2016. Acción Cultural Española.

Published

2024-07-30

How to Cite

Aguilera Martín, A., & Martin Martin, P. (2024). Positioning of the artistic discipline of dance in the digital content . European Public & Social Innovation Review, 9, 1–17. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-434

Issue

Section

Communication