The wonderfulness and aesthetics of the album in Mis días contigo (y sin ti) by Mizumel (2022)
DOI:
https://doi.org/10.31637/epsir-2024-683Keywords:
Romanticism, Mexican cartoon, album, the wonderful, framed story, microhistory, metaphorsAbstract
Introduction: In this work, we analyze the comic Mis días contigo (y sin ti), by the Mexican graphic artist Melissa Santamaría (Mizumel), who uses digital comics to generate visual metaphors highly influenced by Japanese manga aesthetics and romanticism. Methodology: We use the paradigm of indexical inferences proposed from microhistory by Carlo Ginzburg, for whom details become fundamental elements that account for broader structural and biographical aspects related to the context of creation and the author of the work. Results: We found that the aforementioned comic strip structurally and thematically takes up the aesthetics of the album, where the predominance of the image is built from metaphors of the wonderful. Discussion: The way in which the previous elements are intertwined is carried out through a narrative and graphic that takes up the romantic topics of nature, predestined love, women and art.
Downloads
References
Castelli Olvera, S. I. (2020). La imagen de la música en la historieta mexicana Minuet. Revista Xihmai, XV, 33-62. https://revistas.lasallep.edu.mx/index.php/xihmai/article/view/343/331 DOI: https://doi.org/10.37646/xihmai.v15i30.5
Chaves, M. (2013). La metáfora visual en el álbum infantil ilustrado. Eme, 1, 62-71. https://doi.org/10.4995/eme.2012.1778 DOI: https://doi.org/10.4995/eme.2012.1778
Faiña Cañadas, M. M. (2014). La poética minimalista de Takeshi Kitano: Dolls. Asiademica. Revista universitaria de estudios sobre Asia oriental, 4, 114-149. https://raco.cat/index.php/asiademica/article/view/286855/375075
Galí Boadella, M. (1995). Historias del Bello Sexo: La Introducción del Romanticismo en México [Tesis de doctorado en historia del arte.]. Repositorio Institucional de la UNAM. Retrieved 2024, from https://acortar.link/yIlybM
García Macías, K. M. (2013). El amor romántico en las viñetas. Una mirada al discurso amoroso del manga japonés. En Socialidades y afectos: vida cotidiana, nuevas tecnologías y producciones mediáticas (pp. 85-104). Universidad de Guadalajara. https://acortar.link/0DFFEp
Genette, G. y Manzano, C. (1989). Figuras III (G. Genette & C. Manzano, Trans.). Editorial Lumen.
Ginzburg, C. (1989). Mitos, emblemas e indicios: morfología e historia. Gedisa.
Gombrich, E. H. (2002). Cuatro teorías sobre la expresión artística. EGA_revista de expresión gráfica arquitectónica, 7, 11-18. https://acortar.link/Vdmzn9
León Zavala, J. F. (2013). Del cómic al álbum ilustrado. Paginacuatro.com, 1. https://acortar.link/pGY7HC
Levi, G. (1994). Sobre microhistoria. En P. Burke (Ed.), Formas de hacer historia (pp. 119-143). Alianza.
Martínez Peñarroja, L. (2007). El paisaje: el Romanticismo como búsqueda delo sobrenatural, de lo trascendental, de la divinidad en la naturaleza [Máster Universitario en Producción Artística-]. En Repositorio institucional UPV. Universitat Politècnica de València. Retrieved 2024, from https://riunet.upv.es/handle/10251/12541
Nieto, O. (2015). Teoría general de lo fantástico: del fantástico clásico al posmoderno. UACM, Universidad Autónoma de la Ciudad de México.
Pereyra, M., Cerino, S., Coronado, M., Aracena, M., Cometto, M. C., Gómez, P. F. y Sanguinetti, S. (2018, Septiembre). «Nomeolvides» Promoción de las condiciones de bienestar de la salud mental en ancianos y ancianas. Extensión en red, 9, 1-9. https://doi.org/10.24215/18529569e011 DOI: https://doi.org/10.24215/18529569e011
Santamaría, M. (2022, enero 30). Mis días contigo (y sin tí). Webtoon. Retrieved 2024, from https://acortar.link/Vjk1vW
Santamaría, M. (2024, Abril 8). Entrevista a Melissa Santamaría [Entrevista digital vía Facebook].
Santiago Iglesias, J. A. (2013). Manga, El cuadro flotante de la viñeta japonesa. Grupo 5DX Digital & Graphic Art_Research, Universidad de Vigo. Vicerrectorado de Investigación. Grupo de Investigación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sarahi Isuki Castelli Olvera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Non Commercial, No Derivatives Attribution 4.0. International (CC BY-NC-ND 4.0.), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).