Form, space, light and color: creative variables driving language and architectural project
DOI:
https://doi.org/10.31637/epsir-2024-724Keywords:
architectural design, architectural graphic expression, architectural movements, architectural project, artistic methodology, artistic movements, creativity, visual languageAbstract
Introduction: In the seventies, consolidated the architectural movements of the 20th century, experts such as Fernando Chueca indicated the need to strengthen an architectural language contributing to ancestral one —but current— generated in the classical ages. In this way, considering the harmony between architecture and the language that Charles Jencks associated to the postmodern movement. This research proposes a review of different graphic principles that contribute to the development of the project, pondering the architectural grammar formulated. Methodology: It proposes an analysis of the syntax and semantics, transcribed as morphology and narrative, introducing into the architectural project sequence by creative variables as form, space and —unified— light and its consequence, the color. Results: This methodology offers to the user´s experience the lineal and technological patterns developed by Foster, the monumental vertical spaces designed by Piano or the chromatic sensations of Ito's work. Discussions: The procedural dialogue promoted by these creative variables contribute to the development of the architectural paradigm. Conclusions: Architectural creation finds in its grammar, established as syntagms or creative variables, an experimental catalyst that connects the construction process with the perception of architectural work that it is transferred to the observer.
Downloads
References
Adams, S. y Stone, T. (2018). El color en el diseño gráfico. Blume.
Álvarez, A. (2010). Introducción. En A. Bahamón, y A. Álvarez (Eds.), Luz, color y sonido. Efectos sensoriales en la arquitectura contemporánea (pp. 6-9). Parramón. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv10rr9zc.4
Arbués, A. (2021, 26 de junio). Las 10 mejores casas frente al mar para anticiparte a las vacaciones. Arquitectura y Diseño. https://www.arquitecturaydiseno.es/casas/10-mejores-casas-frente-mar-para-anticiparte-a-vacaciones_6050
Arquitectura Viva. (2006). Dior Building Omotesando, Tokyo. Arquitectura Viva, 121, 82-89.
Arquitectura Viva. (2013). Torre Cepsa, Madrid. Arquitectura Viva, 163-164, 250-255.
Bahamón, A. y Álvarez, A. (2010). Luz, color y sonido. Efectos sensoriales en la arquitectura contemporánea. Parramón.
Battisti, E. (1980). Arquitectura, ideología y ciencia. Teoría y práctica en la disciplina del proyecto. H. Blume.
Bayley, S. (1992). Guía Conran del Diseño. Alianza Editorial.
Bermejo, R. (2024, 3 de abril). 6 edificios icónicos de Norman Foster en Europa que le deberían sonar a todo el mundo (y que son un ejemplo de su genialidad arquitectónica). Arquitectura y Diseño. https://www.arquitecturaydiseno.es/arquitectura/obras-norman-foster-que-debes-conocer_10095
Bill, M. (1952). Form. K. Werner.
Betsky, A. (2007). UNStudio. Taschen.
Bjarke Ingels Group. (s.f.). Vancouver House. https://big.dk/projects/vancouver-house-7130
De Botton, A. (2016). La arquitectura de la felicidad. Lumen.
Cage, J. (2023). Color y significado. Arte, ciencia y simbología. Acantilado.
Ching, F. (2006). Arquitectura. Forma, espacio y orden. Gustavo Gili.
Chueca, F. (1972). La crisis del lenguaje arquitectónico. Universidad Internacional Menéndez Pelayo.
Cobbers, A. (2006). Frank Lloyd Wright. Vida y obra. Könemann.
Concha, A. (2010, 20 de julio). Arco Iris LEDs: Torre Dexia / lab-au. ArchDaily. https://www.archdaily.cl/cl/02-48734/arco-iris-leds-torre-dexia-lab-au
Deleuze, G. (1987). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine II. Paidós.
Dondis, D. (1992). La sintaxis de la imagen. Gustavo Gili.
El País (2013, 22 de enero). El Shard en imágenes. El País https://elpais.com/elpais/2013/01/21/album/1358779174_914345.html
Expansión (2015, 28 de mayo). La Torre Cepsa, estrategia, tecnología y nuevas formas de trabajo. Expansión. https://www.expansion.com/especiales/cepsa/2015/05/25/ 555f32fb22601dab5d8b4599.html
Fernández-Galiano, L. (2018). Conversaciones con Norman Foster. Fundación Arquia.
Focillon, H. (1954). Das Leben der Formen. Steidl GmbH & Co.OHG.
Fonatti, F. (1988). Principios elementales de la forma en arquitectura. Gustavo Gili.
Frampton, K. (2019). Nueva York, capital del siglo XX. Una guía histórica de la arquitectura de Manhattan. Abada.
Frankl, P. (2002). Arquitectura Gótica. Cátedra.
García-Roig, M. (2017). Cineastas y arquitectos. Los libros de la catarata.
Giedion, S. (2009). Espacio, tiempo y arquitectura. Reverté.
Godard, J. (1963). Le mepris [película]. Les Films Concordia; Compagnia Cinematografica Champion; Rome Paris Films.
Goitia, A. (2010). Norman Foster. Unidad Editorial.
Goodman, N. (1976). Los lenguajes del arte. Seix Barral.
Guardian Glass. (s.f.). Casa del Desierto. https://www.guardianglass.com/eu/es/projects/ project-details/la-casa-del-desierto
Hasell, A., Boyle, D. y Harwood, J. (2009). Arquitectura Moderna. Lisma.
Hawes, J. (2019). Smithereens [capítulo serie televisión]. Charlie Brooker.
Jencks, Ch. (1981). El lenguaje de la arquitectura posmoderna. Gustavo Gili.
Jodidio, P. (2013). Architecture Now! Houses. Taschen.
Kaiser-Schuster, B. (2000). La enseñanza del color en la Bauhaus. En J. Fiedler y P. Feierabend, Bauhaus (pp. 392-399). Könemann.
Kara, H. (2012). Redesigning Attitudes. En H. Kara, y A. Georgoulias, Interdisciplinary Design: New Lessons from Architecture and Engineering (pp. 10-15). Actar - Harvard University Graduate School of Design.
Kara, H. y Georgoulias, A. (2012). Interdisciplinary Design: New Lessons from Architecture and Engineering. Actar - Harvard University Graduate School of Design.
Krak Architects. (s.f.). Our philosophy. https://krak.gr/konstantinos-stathopoulos-krak-architects-8/
Leatherbarrow, D. y Mostafavi, M. (2007). La superficie de la arquitectura. Akal.
Le Corbusier. (2013). Hacia una arquitectura. Apóstrofe.
Leon, S. (2012). Structure as Architectural Intervention. En H. Kara, y A. Georgoulias, Interdisciplinary Design: New Lessons from Architecture and Engineering (pp. 40-54). Actar - Harvard University Graduate School of Design.
Marx, K. (2007). Elementos fundamentales para la crítica de la economía política (Grundrisse) 1857-1858. Siglo XXI.
OFIS Architects. (s.f.). Glass House. https://ofis.si/eng/projects/public/glass_house.html
Pallasmaa, J. (2014). Los ojos de la piel. La arquitectura y los sentidos. Gustavo Gili.
Purini, F. (1984). La arquitectura didáctica. Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia.
Ramírez, A. (2021, 28 de mayo). Villa Aquatica, la piscina con casa (en parte sumergida) por la que vas a querer renacer en Grecia. Expansión [Fuera de Serie]. https://www.expansion.com/fueradeserie/arquitectura/album/2021/05/28/60a4d8f5e5fdea62128b459d.html
Raposo, J. (2010). Identificación de los procesos gráficos del “dibujar” y del “proyectar” arquitectónico, como “procesos metodológicos de investigación científica arquitectónica”. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, 15(15), 102–111. https://polipapers.upv.es/index.php/EGA/article/view/997 DOI: https://doi.org/10.4995/ega.2010.997
Reas, C., McWilliams, Ch. y LUST (2010). FORM+CODE in Design, Art, and Architecture. Princeton Architectural Press.
Ruskin, J. (1997). Las siete lámparas de la arquitectura. Alta Fulla.
Scruton, R. (1985). La estética de la arquitectura. Alianza Forma.
Semper, G. (1977). Der Stil in den technischen und tektonischen Künsten. Mäander-Kunstverlag.
SGPA, Simone Giostra y Partners Architects. (s.f.). GreenPix – Zero Energy Media Wall. http://sgp-a.com/#/single/xicui-entertainment-center-and-media-wall/
Spring, M. (2008, 2 de mayo). Foreign Office Architects' John Lewis in Leicester: Great Drapes. Buildings. https://www.building.co.uk/focus/foreign-office-architects-john-lewis-in-leicester-great-drapes/3112467.article
Summerson, J. (2008). El lenguaje clásico de la arquitectura: de L. B. Alberti a Le Corbusier. Gustavo Gili.
Technarte. (2015, 12 de febrero). Interactive architecture. https://technarte.org/en/interactive-architecture/
UNStudio. (s.f.). Galleria Department Store Façade. https://www.unstudio.com/en/page/ 11925/galleria-department-store-facade
Venturi, R., Scott, D. y Izenour, S. (2015). Aprendiendo de Las Vegas. El simbolismo olvidado de la forma arquitectónica. Gustavo Gili.
Wiedemann, J. (2006). M. C. Escher. Taschen.
Wingler, H. (1975). La Bauhaus. Weimar, Dessau, Berlín. Gustavo Gili.
WSP. (s.f.). Rascacielos. https://www.wsp.com/es-pe/sectores/rascacielos
WSP. (s.f.). The Shard, Londres. https://www.wsp.com/es-pe/proyectos/the-shard
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Manuel Viñas Limonchi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Non Commercial, No Derivatives Attribution 4.0. International (CC BY-NC-ND 4.0.), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).