Fábula (trama, composición) y mímesis (imitación, ilusión mimética): la crisis teórico-fáctica de ambos términos sobre el contexto (pos-)dramático europeo. Validación de un modelo y refundación del drama a finales del XX y durante el siglo XXI
DOI:
https://doi.org/10.31637/epsir-2025-740Keywords:
Fable (and crisis), mimesis (and crisis), contemporary European dramaturgy, post-dramatic dramaturgy, postmodern dramaturgy, contemporary stage writing, contemporary European scenes, postmodern theaterAbstract
Introducción: Este artículo examina la crisis o adaptación, en su caso, de algunos términos y conceptos dramáticos a través de la escena y la dramaturgia del siglo XXI en la cultura de la posmodernidad. Entre ellos se cuenta la fábula, que denota la trama y la organización compositiva, y la mímesis, también llamada ilusión mimética. Metodología: El método analítico-sintético es objeto de aplicación: para empezar, se lleva a cabo una descomposición de las obras en sus partes constitutivas y, a continuación, se sintetizan las características comunes en orden a extraer conclusiones relevantes. Resultados y Conclusiones: Los resultados y conclusiones validan el modelo performativos no formal, propuesto en el marco teórico, en su comparación y análisis con las obras teatrales de los autores más representativos del continente europeo. Discusión: Dentro del acontecimiento, la crisis de la fábula y la mímesis induce disonancias a causa de una nueva lógica del sentido. Se trata de ver en qué medida la realidad de estas obras responde al modelo propuesto fruto de la investigación filosófica y dramática personal o de la experiencia ajena y propia en el ámbito de la gestión de la dramaturgia y otros signos de la escena.
Downloads
References
Aristóteles. (1974). Poética. (V. García, Trans.). Gredos.
Artaud, A. (1986). Le théâtre et son double. In Oeuvres complètes (Vol. 4). Gallimard. DOI: https://doi.org/10.3406/reso.1986.1230
Barbolosi, L., & Plana, M. (2013). Epic / epicization. En J.-P. Sarrazac (Ed.), Lexicon of modern and contemporary drama (pp. 84-87). Paso de Gato.
Berg, S. (Director) (2016, February 6). Viel gut Essen [Theatrical production]. bit.ly/3VRU7a1
Brecht, B. (2000). Écrits sur le théâtre. Gallimard.
Castorf, F. (Director) (2002). The Idiot [Theatrical production]. http://bit.ly/3Y0f990
Cornago, Ó. (2006). Postdramatic theatre: The resistances of representation. En J. A. Sánchez (Ed.), Arts of the stage and action in Spain 1978-2002 (pp. 165-179). UCLM. http://bit.ly/4eM8C8d
Danckwart, G. (2013). Wunderland [Theatrical production]. Directed by Cilli Drexel. National Theater of Mannheim. http://bit.ly/3Y0ffxo
Deleuze, G. (1990). The logic of sense. The Athlone Press.
Derrida, J. (1997). Of Grammatology. Johns Hopkins University Press.
Diderot, D. (2009). De la poesía dramática. En F. Lafarga (Ed. & Trans.), De la poesía dramática. ADE.
During, S. (2005). Foucault and literature: Towards a genealogy of writing. Routledge.
Hegel, G. (2007). Lecciones sobre la estética. Akal.
Hermanis, A. (Director). (2009). The Sound of Silence [Theatrical production]. bit.ly/3zsproe
Hilling, A. (2022). Liberté oh no no no [Theatrical production]. bit.ly/3xUGVsY
Kennedy, S., & Selg, M. (2023). Angela (a strange loop) [Theatrical production]. https://bit.ly/4cNVq0C
Klata, J. (Director). (2018). An Enemy of the People [Theatrical production]. The Helena Modrzejewska National Stary Theatre, Cracow. bit.ly/3XUfxGe
Koohestani, A. R. (Director). (2016). The Mersault Investigation [Theatrical adaptation]. Münchner Kammerspiele. bit.ly/3VWzhqh
Lausund, I. (2016). Trilliarden. Die Angst vor dem Verlorengehn [Theatrical production]. bit.ly/3zuUn7B
Lauwers, J. (Director). (2015). The Blind Poet [Theatrical production]. Needcompany. bit.ly/4eKQtYa
Lehmann, H. T. (2006). Postdramatic Theatre. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203088104
Lessing, G. (2014). Laocoonte: o sobre los límites en la pintura y la poesía. Herder.
Loher, D. (2015). Gaunerstück [Theatrical production]. bit.ly/4cuNyS1
López-Antuñano, J. (2023). Dramatic and postdramatic: Two paths in contemporary theater. Pygmalion: Revista de Teatro General y Comparado, 15, 115-136.
Macmillan, D. (2014). The Forbidden Zone [Theatrical production]. bit.ly/4eQ5Hv7
Marthaler, C. (Director). (2000). Hotel Angst [Theatrical production]. bit.ly/4cLv7Ig
McBurney, S. (Director & Performer). (2016). The Encounter [Theatrical production]. bit.ly/3VXi2VA
Nietzsche, F. (2012). El nacimiento de la tragedia. Alianza Editorial.
Orosa, M. Á. (2023a). Fábula. Aresthea. bit.ly/3zICTo0
Orosa, M. Á. (2023b). Mimesis. Aresthea. bit.ly/3XOs9ib
Orosa, M. A. (in press). Europe's 21st century performance and its engagement with postmodern culture: difference and event. European Public & Social Innovation Review.
Orosa, M. Á., & Galarza, V. (2022). Twenty-first century tendencies: Stage writing in Europe vs. Filmscriptwriting in Spain. Human Review, 15(6), 1-13. http://bit.ly/4bx5PNi DOI: https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4349
Ostermeier, T. (Director). (2006–2018). Shakespeare's plays [Theatrical productions]. bit.ly/4cyxPl0
Pařízek, D. D. (Director). (2014). The Ridiculous Darkness [Theatrical production]. bit.ly/3WaFlN8
Pavis, P. (2014). New routes of the theatrical/performative and theater/performance studies. Gestos, 29(58), 15-50.
Pirandello, L. (1968). Préface à Six personnages en quête d’auteur. In Écrits sur le théâtre et la littérature. Gallimard.
Pollesch, R. (Director) (2016). I Love You, but I've Chosen Entdramatisierung [Theatrical production].
Pommerat, J. (2011). Pièce de théâtre [Theatrical production]. bit.ly/4eMqBLH
Régy, C. (Director). (1974). Les rognons flambés [Theatrical production]. bit.ly/3WbG5Bn
Richardson, B. (2006). Unnatural voices: Extreme narration in modern and contemporary fiction. Ohio State University Press.
Richter, F. (2010). Protect me [Theatrical production]. bit.ly/4cvn9mX
Ronen, Y. (2015). Point of No Return [Theatrical production]. bit.ly/3VStaDg
Salzmann, S. M. (2017). Ich, ein Anfang [Theatrical production]. bit.ly/3zAZZNG
Sanchis-Sinisterra, J. (2002). Dramaturgia de textos narrativos. Ñaque.
Sarrazac, J. (Ed.). (2013). Lexicon of modern and contemporary drama. Paso de Gato.
Schmidt, T. (2017, May 25). The post-dramatic turn in German theatre - Series state of German theatre. HowlRound Theatre Commons. http://bit.ly/3zzEtJ6
Stone, S. (Director). (2016). Three Sisters (after A. Tschechow) [Theatrical production]. Theater Basel. Available at bit.ly/3RX6KPT
Szondi, P. (1987). Theory of the modern drama. University of Minnesota Press.
Vasiliev, A. (Director). (1987). Six Characters in Search of an Author [Theatrical production]. bit.ly/3xKXOXa
Viviescas, V. (2013). Presentation of the Spanish edition. In J.-P. Sarrazac (Ed.), Lexicon of modern and contemporary drama. Paso de Gato.
Voges, K. (Director). (2016). The Borderline Procession [Theatrical production]. bit.ly/3XN1Dpo
Walser, T. (2013). Ich bin wie ihr, ich liebe Äpfel [Theatrical production]. bit.ly/3VVNxiJ
Warlikowski, K. (Director). (2015). Francuzi [Theatrical production]. bit.ly/4eR8sMK
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Miguel A. Orosa, Viviana Noemí Galarza-Ligña
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Non Commercial, No Derivatives Attribution 4.0. International (CC BY-NC-ND 4.0.), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).