Presentation of the Special Issue. Cultural Innovation in the Basque Country: A Polyhedral View
Presentación del Número Especial. Innovación cultural en el País Vasco: Una visión poliédrica
DOI:
https://doi.org/10.31637/epsir-2022-205Abstract
El presente Número Especial que lleva por título “La innovación cultural en el País Vasco: Una mirada poliédrica” reúne 6 artículos elaborados por los miembros del emergente grupo de investigación de la Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU) “INNOkLab: Laboratorio de Innovación Cultural”. Los artículos son, precisamente, el resultado de un proceso reflexivo por delimitar un campo de estudio complejo, pero extraordinariamente sugerente como la innovación cultural, desde una perspectiva epistemológica que entiende la evolución y el cambio cultural como parte constitutiva de los sistemas socio-técnicos más dinámicos de la actualidad. Se trata, por lo tanto, de un esfuerzo colectivo que atiende a los vínculos entre la innovación y la cultura desde la consideración de que las asociaciones y conexiones que hacen posible los procesos de innovación son también el resultado de la transformación de rutinas cotidianas, identidades, interpretaciones simbólicas y repertorios emocionales de los propios actores implicados.
Downloads
References
Abad, B., & Gonzalez, S. (2022). From compass to radar: an innovative methodological strategy for researching cultural innovation. European Public and Social Innovation Review, 7(2). DOI: https://doi.org/10.31637/epsir.22-2.2
Brea, J. L. (2004). El tercer umbral: Estatuto de las prácticas artísticas en la era del capitalismo cultural. Cendeac.
Brown, T. (2009). Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation. Harper Collins.
Comaroff, J. L., & Comaroff, J. (2009). Ethnicity, Inc. University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226114736.001.0001
Cunningham, S. (2002). From Cultural to Creative Industries: Theory, Industry and Policy Implications. Media International Australia, 102, 54-65. DOI: https://doi.org/10.1177/1329878X0210200107
DCMS. (1998). Creative Industries Mapping Document. Department of Culture, Media and Sport.
Florida, R. (2002). The Rise of the Creative Class: And How It´s Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life. Basic Books.
Godin, B., & Vinck, D. (Eds.). (2017). Critical Studies of Innovation: Alternative Approaches to the Pro-Innovation Bias. Edward Elgar. DOI: https://doi.org/10.4337/9781785367229
Himanen, P. (2001). The Hacker Ethic and the Spirit of the Information Age. Random House.
Hofstede, G. (1980). Culture´s Consequences: International Differences in Work-Related Values. SAGE.
Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (1991). Cultures and Organizations. Software of the Mind: Intercultural Cooperation and Its Importance for Survival. McGraw Hill.
Lamo de Espinosa, E. (1996). Sociedades de cultura, sociedades de ciencia. Nobel.
Landry, C. (2000). The Creative City: A Toolkit for Urban Innovators. Earthscan. DOI: https://doi.org/10.4324/NOE0415232418.ch17
Leadbeater, C., & Oakley, K. (1999). The Independents: Britain´s New Cultural Entrepreneur. Demos.
Lipovetsky, G., & Serroy, J. (2013). L´esthétisation du monde: Vivre à la âge du capitalisme artiste. Gallimard.
Martinez de Albeniz, I. (2021). From Francoism to franchise: Basque identity as a socio-technical network. Journal of Spanish Cultural Studies, 22(4), 519-537. DOI: https://doi.org/10.1080/14636204.2021.1998293
Miles, I., & Green, L. (2008). Hidden Innovation in the Creative Industries. Nesta.
Reckwitz, A. (2017). La estetización y el dispositivo de la creatividad: El régimen social de la novedad estética. En C. Sánchez Capdequí (Ed.), La creatividad social: Narrativas de un concepto actual (pp. 373-374). Centro de Investigaciones Sociológicas.
Rosa, H. (2019). Resonance: A Sociology of Our Relationship to the World. Polity.
Sánchez Capdequí, C. (2017). Creatividad: ¿Hasta dónde instituyente, hasta dónde instituida? En C. Sánchez Capdequí (Ed.), La creatividad social: Narrativas de un concepto actual (pp. 7-17). Centro de Investigaciones Sociológicas.
Saxenian, A. (1994). Regional Advantage: Culture and Competition in Silicon Valley and Route 128. Harvard University Press.
Schein, E. H. (1992). Organizational Culture and Leadership. Jossey-Bass.
Wilson, E. O. (2017). The Origins of Creativity. Penguin.
YProductions. (2008). Innovación en cultura: Una aproximación crítica a la genealogía y usos del concepto. YProductions.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Non Commercial, No Derivatives Attribution 4.0. International (CC BY-NC-ND 4.0.), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).